Plafond in gang verlagen

Camielkb

  • #1
Hallo.

om het een en ander weg te werken (CV leidingen, kabels en lampen) zit ik er aan te denken het plafond in onze gang te verlagen. Ik ben best handig zelf dus dat verlagen wil ik zelf doen, het stuccen laat ik dan over aan de vakman.
Ik ben er inmiddels achter dat het het beste is eerst (geheel waterpas) rondom een balk aan de muur te bevestigen. Deze zou als ik het goed begrepen heb 44x44mm moeten zijn.
Alleen nu de overspanning. De maximale lengte van de gang is ongeveer 340cm, breedte 168cm. Op het plaatje is te zien wat ik nu bedacht had.
De vragen:
1- Welke dikte moeten de balken hebben en heb ik dit goed bedacht?
2- Moeten er nog balken tussen (zoals recht op het plaatje)? Zo ja, om de hoeveel cm omgeveer?
3- Welk materiaal kan ik het beste gebruiken om het daarna af te sluiten, zodat het netjes gestuct kan worden.
4- Het stucwerk zou ik het liefst niet schilderen maar moet ik dan nog naar een speciaal soort stucwerk vragen?

Hartelijk dank voor de antwoorden!

 

SuperNerD

  • #2
Beste Camielkb,

Ik neem aan dat je het plafon gaat verlagen met stucplaten? Of was je van plan dat met gipsplaten te doen? Kan ook namelijk, maar stucplaten hoeven niet voorgesmeerd te worden.
 

Camielkb

  • #3
Dat was ik inderdaad van plan. Ik weet alleen nog niet welke maat hout ik moet gaan gebruiken zonder nog een bevestiging richting dak te maken.
 

Fiesiekus

  • #4
Ruw vuren 48 x 32 mm voor de balkjes zou kunnen. Rondom een plank van 48 x 22 mm of dezelfde maat balk.
 

Camielkb

  • #5
Bedankt voor je antwoord. Gaat dit niet "doorhangen" als er ook nog overheen gestuct wordt? Ik ga vandaag eens uitzoeken wat het zou kosten en of ik het inderdaad redelijk makkelijk zelf kan doen.
 

Fiesiekus

  • #6
Op een overspanning van 1,68 m en om de 40 cm aangebracht met de 48 mm verticaal, zal dit strak blijven.

Over het stucmateriaal: je zou schuurband kunnen nemen, als je schuurwerk in je gang aardig vindt staan.
 

Camielkb

  • #7
Bedankt voor het antwoord. Tijd om meer uit te gaan zoeken!

Schuurband, is dat wat grof? Ik wil het liefst netjes glad en wit, en dan geen verf er meer overheen. Geen idee of dat kan maar anders gewoon stucwerk en dan sausen..
 

Fiesiekus

  • #8
Dan zeker geen schuurband, dat is grof als grof zand. Roodband, en latexen.
 

SuperNerD

  • #9
Nog een tip, laat de stucer in het begin van het klussen even langskomen ipv hem pas laten komen als alle stucplaten erop zitten. Elke stucer heeft zijn eigen manier van hoe ze stucplaten willen hebben. De ene wil stucplaten haaks op het rachelwerk, de andere evenwijdig.. en ook de hoeveelheid ruimte tussen stucplaten etc. De stucadoor kan dan namelijk in het begin aangeven hoe hij de platen wil hebben, zodat jij weet hoe je ze moet plaatsen. Hij is uiteindelijk degene die het stucwerk moet garanderen en stucadoors gaan niet stucen op stucplaten die niet goed geplaatst zijn (en 'goed' bedoel ik dan, 'goed' in zijn ogen)

Veel succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu