Plafond verlagen stappenplan

Psycho-tr

  • #1
Hallo allemaal,

25Juli krijg ik de sleutels van mijn koophuis.Dat word natuurlijk volop klussen.Wil me plafond 15cm verlagen dmv gipsplaten op een houten rachelwerk.Heb me ondertussen al paar dagen ingelezen,maar wil voor zekerheid toch vragen of ik een goed stappenplan heb.

1.latten van 40x50 tegen muren,40mm kant tegen muur.

2.latten om de 60cm monteren ivm gipsplaat breedte.

3.de breedte is 3,75m op de helft van de lat een ondersteuning maken van plafond tot lat van 15cm.

4.Hoe lang moeten de plug/schroeven zijn.

Iemand misschien een adresje in/omgeving Eindhoven voor vuren hout 40x50? heb bij diverse bouwmarkten gekeken maar rechte latten zijn zeldzaam.Adres mag per PB.

Alvast bedankt!
 

KlusRob

  • #2
Je hebt het over gipsplaten van 60 cm breed. Wordt het plafond gestuukt? Gebruik dan stucplaten (die bruine); die zijn beter geschikt om een plafond op te stuccen en hoeven niet meer voorgestreken te worden. Plaats ze een mm of 2 uit elkaar (een schroef/spijker ertussen steken bij het vastschroeven) en plak overal stucgaas op de naden.

Een lat 40x50 tegen de muur is overbodig dik, je kunt af met een normale lat van 3.5x2.5 (dikke panlat) tegen de muur.
Vervolgens om de +/- 60 cm latten hieronder in dezelfde richting als de gipsplaten ook komen.
Hieronder weer haaks hierop (dus dwars op de gipsplaten) latten op 40 cm hart-op-hart (kijk even uit met de eerste, deze moet dus met het hart op 40 cm uit de muur zitten). Zo krijg je een rasterpatroon dat vele malen sterker is als enkel latten van de ene naar de andere muur; want dat gaat op den duur doorhangen.
Gebruik latten van 5x2, dan heb je genoeg dikte om te schroeven en voldoende breedte om de aansluiting te maken van 2 platen als je meerdere platen in de lengte achter elkaar moet leggen.
Bij het schroeven de naad aan de kopse kant ook laten verspringen; begin bij de eerste rij aan de ene kant, begin bij de volgende rij aan de andere kant, zodat je naad aan de kopse kant verspringt.

Schroeven: Om de latten tegen de muur te maken gebruik slagpluggen van een cm of 5; om de latten op elkaar te schroeven zijn schroeven van 3.5x40 goed, en gebruik voor de gipsplaten zeker speciale gipsplaatschroeven (van die zwarte) van 3.5 cm lang. Gebruik hiervoor ook een speciaal gipsplaatbitje voor om te voorkomen dat je ze er te ver indraait.

Succes!
Groet, Rob
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Waarom wil je het plafond 15cm lager hebben?

Ik zou ook altijd isolatie erboven aanbrengen, zeker als er kamers boven zitten.
 

Tiho

  • #4
Bij de bouwmaterialen handel kun je stucplaten van 60 cm ook krijgen, dat werkt sneller. En per M2 zijn ze goedkoper.
 

Psycho-tr

  • #5
Wil 15 spotjes plaatjes met GU10 led lampen.Ja ik ga na contact met de stucadoor voor stucplaten.

Hij adviseerde kopse kanten tegen elkaar aan en de lange zijde 1mm van elkaar af .Tevens zei die ook dat de platen haaks op de rachelwerk moeten komen.

Mijn planning is:

Op 2 muren waterpas latten monteren,midden op plafond lat van Links naar rechts waterpas stellen en vast zetten midden en dan om de 50 cm vast zetten haaks op de rachel..Dus dan krijg je de rasterpatroon.

voldoende slagpluggen van 50mm wel?
 

Tiho

  • #6
Stucplaten worden in de regel op rachels geschroeft welke 40 cm hart op hart zitten. Doe er maar een bij dus.
 

Psycho-tr

  • #7
Snap het niet,wat moet ik er een bij doen?
 

Tiho

  • #8
Ik geloof dat je schrijft dat je de rachels op 50 cm wilde zetten of begrijp ik je verkeerd? Als je ze dan op 40 zet heb je een rachel meer.
 

Psycho-tr

  • #9
Nee,om de 40cm rachel en om de 50cm de rachellat waterpas aan plafond maken om doorzakken te voorkomen
 

Tiho

  • #10
Aha, excuus. Dan zal het vast goedgaan.

Meestal dient een slagplug 40 mm in het plafond/steen te zitten. Deels afhanklijk van de gebruikte dikte. Volgens mij staat het meestal ook achterop de verpakking.
 

Psycho-tr

  • #11
Ik ben nu aan het denken hoe ik de rachel werk ga maken maar kom er qua 1 punt niet uit.

Als ik nu op de muur een lat monteer van 22x50 (kant van 50 tegen de muur) heb ik 22mm om daarop een lat te monteren. of kan ik hoek beugels gebruiken om hem tegen aan te monteren?

Heeft iemand anders duidelijke fotos van rachelwerk,kan zelf niks duidelijks vinden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Hebben de spotjes 15cm diepte nodig? Ik zou verder kijken, bv. naar LED.

Foto's rachelwerk.
 

Psycho-tr

  • #13
Het zijn 230v led lampjes die ik erin wil doen.


de gipsplaat moet dus alleen vast om de 40cm? dus de kant tegen de muur is dan niet geschroefd?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Ze gaan haaks op de rachels, met onder de kopse kant altijd een rachel. Ook bij de muur. De zijkant van de plaat hoeft aan de muurkant niet persé geschroeft te worden, net als de andere platen. De schroeven zitten minder dan 40cm uit elkaar hè?
 

Psycho-tr

  • #15
Oke tis duidelijk thnx!

Heb net alles op een velletje getekend.Dus hoe ik de spots zo plaats dat alles evenwijdig zit, spot na spot afstand en dat ze allemaal even ver van de muur staan.

Maar nu zie ik dat de spot op de rachel uitkomt. hoe kan ik dat oplossen?
Heb al een andere afstand tussen spots geprobeerd.Maar met 5 spots over 8m verdeeld met evenwijdige stukken kom ik hoe dan ook op een rachel uit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Rachel iets opschuiven of twee rachels eromheen. Evt. de plaat aanpassen aan de nieuwe maat.
 

Psycho-tr

  • #17
Ik dacht er zelf aan om de rachel dan door te zagen en een omlijsting te maken waar de spot in kan of de gipsplaat korter maken dat rachel anders uit komt.
 

Tiho

  • #18
Dat schrijft IJkenhout ook, de plaat aanpassen is een optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu