Perilex veranderen naar gewoon stopcontact

FJH

  • #1
Na zoeken kan ik niet vinden of dit mogelijk is. In mijn woning zit een perilex stopcontact met krachtstroom erop, 400 volt. Er zitten 3 fase draden aan (1 bruin, 2 zwart) en een blauwe nul en een aarde. Nu heb ik geen perilex meer nodig maar een gewoon stopcontact, liefst twee.

Mijn vraag: kan ik hier een gewoon stopcontact van maken door de twee zwarte fase draden te verwijderen ? Of twee groepen door een fase draad te verwijderen en een extra nul te trekken ? (ja, ik weet het, het mag niet twee groepen door 1 buis).
 

Confidence

  • #2
Je geeft het andwoord zelf al deels je mag geen twee groepen door één buis trekken.

Wat wellicht een oplossing is, is een Tiara dit is een decentrale onderverdeler van Ho..c. (Zijn ook van andere leverenaciers verkrijgbaar onder een andere naam dan Tiara)
Deze wordt op de perilex geplugd en van daaruit word dan de keuken gevoed via normale automaten/aardleks.
 

FJH

  • #3
Een Tiara vind ik een erg kostbare oplossing. Ik heb verder in de keuken al 6 groepen lopen, maar die zitten op een andere muur, vandaar dat ik de periliex wil veranderen in een gewoon stopcontact.
 

Confidence

  • #4
één is ook geen probleem alleen als je er meerdere wilt zal je aan zo'n oplossing moeten denken.
Bij wcd is gewoon een kwestie van twee draden verwijderen en in tot in de groepenkast en daar de kookautomaat verwijderen en een gewone plaatsen.
 

DSR9500

  • #5
Heb je sowieso nog wel 3 fasen nodig in je huis.
Kan je aardig wat schelen in vast-recht.
 

Appeltje

  • #6
Onzin, 3 fasen 25a is evenveel vastrecht als 1x35.

Gr. Richard.
 

Lichtpunt

  • #7
Als u in de zekeringkast de aders loskoppelt van de kook-automaat en de bruine en blauwe ader koppelt aan een nieuwe gewone automaat en dan de twee zwarte aders tesamen af isoleren in een steeklasdop.
Aan de andere zijde kunt u dan een gewone contactdoos monteren, de twee zwarte aders hier dient u goed weg te vouwen onder de nieuwe contactdoos.
Wegknippen kunt u altijd nog, maar als u de aders goed af isoleert kunt u altijd later nog de boel weer orgineel herstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu