Perilex stekker

A

Anonymous

Gast
  • #1
Goede morgen,

Kan iemand mij helpen hoe ik een kookplaat stekker moet aansluiten. Ik heb een perilex stekker, en 5 draden komen uit de kookplaat. Welke draad hoort waar?
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Dat kan niet zonder meer. In de eerste plaats is het al vreemd dat er maar 3 draden uit je fornuis komen. Is het soms een klein systeem met maar 2 kookzônes of is het soms een gasfornuis met een elektrische oven? Dan de perilex. Deze kan op meerdere manieren zijn aangesloten. Het is mogelijk dat het 3-fasen zijn, dan moet je de aansluitingen in de stekker volgen, één draad op N en één op L-1.
Is het 2 x 1-fase, dan zijn er 2 mogelijkheden; sommigen sluiten de Nul aan op de beide bovenste bussen en de Fasen op de beide onderste, anderen sluiten de Nul aan op de linker 2 bussen en de Fasen op de beide rechtse bussen. Dat moet je dus even goed uitzoeken en zoals altijd geldt hier ook: als je er niet zeker van bent laat er dan even een vakman naar kijken, dat kan je veel ergernis besparen.

Groeten

Gerrit
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
In de WCD zitten boven 2 blauwe draden en onder twee bruine
draden (uiteraard is er ook 1x aarde in geel/groen).

2 x blauw = Nul 1 en Nul 2 (N1.N2)
2 x bruin = Fase 1 en Fase 2 (L1.L2)

maar voor de zekerheid de wcd controleren / meten of dit ook klopt, en er niet gebruik wordt gemaakt van 3 fase + 1 nul. i.p.v. 2 fase en 2 nullen

Meestal staat op de inductie plaat een schema of de aansluiting van de plaat binnen in ook aangepast moet worden: voor 3 fasen. of voor 2 fasen+2nullen.

Groeten Sander
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu