Pelletketel voor woning en bijgebouw

Jan-willeml

  • #1
Ik ga binnenkort beginnen met het opknappen van een oude schuur naast mijn huis. Dit wordt een gastenverblijf en zal daarom af en toe verwarmd moet worden en in ieder geval vorstvrij moeten blijven ivm waterleidingen. Ik wil de wanden en dak isoleren met pir platen (voorzetwand en renovatieplaat op het dak) met een RC van minimaal 3 en HR++ glas zetten. Omdat ik verwacht dat aardgas steeds duurder wordt denk ik erover om een pelletketel te installeren. Mijn vragen zijn:

-welk vermogen moet ik aan denken voor een gebouw van 1000 m3. Ik schat dat ik met 40 kw een eind op weg ben.

-Wellicht is het dan ook handig om het huis (400 m3, vrijstaand, matige isolatie, huidig verbruik 2000m3/jaar) erop aan te sluiten. Dit zou me de vaste lasten van een gasaansluiting besparen. Zou een grote pelletketel ook efficient zijn om alleen het huis te verwarmen als het niet vriest (bijgebouw hoeft dan niet verwarmd te worden) of kan ik dan beter 2 ketels neerzetten.
-Als ik de ketel voor het huis en bijgebouw combineer, hoe regel ik dan de vorstvrije stand. Overal een thermostatische knop of 1 klep die thermostatisch bedient wordt.

Pelletketels zijn relatief weinig gebruikt in NL en de informatie op het www is van verkopers en wellicht wat gekleurd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het is beter te beginnen met het beter isoleren van het huis. Dat bespaar je op de grootte van de installatie en de brandstof.
 

Jan-willeml

  • #3
Dat staat ook op de planning. Binnenkort wordt er hr++ glas geplaatst eb 6 cm spouwmuurisolatie. Het blijft echter een oud huis dus een nieuwbouwnorm zal niet lukken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
:prima:
Jan-willeml schreef:
Het blijft echter een oud huis dus een nieuwbouwnorm zal niet lukken.
Daar ben ik het niet mee eens :wink:
 

Jan-willeml

  • #5
Ok ok, maar dat is meer een punt van kosten en baten afwegen.

De oorspronkelijke vraag staat overigens nog open.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik kan het mis hebben maar in Belgie wordt veel meer gebruik gemaakt van deze kachels. Zou hier een gaan buurten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu