Parket lakken

Pigion

  • #1
Wij overwegen Amerikaans eiken te leggen als parket/houten vloer. De delen zijn 1,5 tot 3 m lang, 12 cm breed, 20 mm dik, met micro velling. De leverancier wil mij dat laten afwerken met:
- Colorwash olieprimer (eventueel met pigment) met roller aanbrengen.
- 2 lagen matte PU parketlak op water basis.
Tussentijds uiteraard licht schuren.

Ik ben nog van de oude stempel :shock: en zou liever met een PU/DD lak werken, geeft volgens mij wat meer body en sterker. De vloer is voor een woonkamer, wordt matig belopen.

A. Welke lak geeft de beste resultaat en slijtvastheid? (Het moet 10 a 15 jaar mee, ik wil het niet nog eens doen!!).

B. Moet ik bij een PU/DD lak ook een primer aanbrengen? Welke?

C.. Eigenlijk wil ik alle delen voor het leggen behandelen, kan dan de vellingkantjes ook goed meenemen. Goed idee?

D. Om vochtopname bijna onmogelijk te maken, zou ik de delen rondom willen behandelen. Meer werk, goed ideee? Parket wordt los gelegd met opsluitveren.

Vr. groet en dank voor het meedenken.
Pigion
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De leverancier geeft de garantie dus dat advies zou ik opvolgen.
 

Pigion

  • #3
Jan,
Dat is erg gemakkelijk geredeneerd, bovendien geen antwoord op mijn vraag. Bovendien bij wie claim ik na 10 jaar dat het systeem op waterbasis is versleten?? :mrgreen:
Ik vraag om een technische beoordeling van 2 verschillende lak-afwerksystemen.
Het waterverdunde systeen is in zwang gekomen vanwege in de ban doen van verdunningsmidelen, doch in de industrie zie ik nog steeds een sterke voorkeur voor 2 componenten systemen.
Pigion
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Er is geen fabrikant die u 10 jaar garantie geeft op welk laksysteem dan ook, zelfs niet in de autoindustrie.

De dealer geeft u het advies met watergedragen lak ( blank of kleur staat er niet bij ) te werken omdat dit verplicht is voor binnenwerk (ARBO 2005 ).

U geeft de voorkeur aan desmodur /desmopheen -poly urethan? U kunt met een gerust hart een goede watergedragen PU-lak gebruiken om de vloer te behandelen. DD lakken worden keihard, en wat hard is breekt makkelijk.

Poly-urethan op waterbasis heeft goede kras- en stootvast bestendige eigenschappen. Ook de watergedragen versie, die bovendien elastischer is dan DD lak.

Laat u zich vwb de watergedragen PU lak en primer ( noodzakelijk om de in water oplsbare inhoudsstoffen van het hout te isoleren ) voorlichten bij de vakhandel.

Tenslotte: er bestaan ook watergedragen 2-komponentenlakken, dus dit is geen exclusief iets voor de industrie.
 

Pigion

  • #5
Kees,
Bedankt voor je antwoord.
Die 10 jaar garantie is symbolisch, ik weet ook dat de leveranciers liever de garantie beperken tot het verlaten van het winkelpand :mrgreen:

DD/PU lakken werden vroeger wel gebruikt voor parket, hard en slijtvast, van breken is mij niets bekend. U bedoeld waarschijnlijk onthechting. Bij goede voorbrerking schep je voorwaarden voor goede hechting.

Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met DD/PU lakken op een polyester boot in de tropen. Bij mijn weten worden ook vliegtuigen met deze lak gespoten.

Over het voorlichten door de vakhandel heb ik mijn reserves en terecht. Er worden veel halfgebakken adviezzen gegeven. Het is zeer wenselijk dat de klant beslagen ten ijs komt. Dat wordt niet altijd op prijs gesteld.
 

Ellen2

  • #6
Net een antwoord getiept maar pc wilde even uit.
Nog maar even snel dan :
Niet de planken lakken voor het leggen : als je messing en/of groef lakt dan krijg je de vloer nooit meer strak gelegd want dan passen de planken niet meer goed in elkaar.
Nog een reden om niet van te voren te lakken : de planken staan vaak ietsje bol of hol, en dat zie en voel je pas ná het leggen.
Dus eerst leggen, dan de schuurmachine eroverheen en dan lakken.
Ik ben ook geen fan van watergedragen lak, heb alleen slechte ervaring ermee qua slijtvastheid.
 

Pigion

  • #7
@Ellen2,
Jouw ervaringen met de slijtvastheid kloppen dus met mijn argwaan. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat lakken met oplosmiddelen in de ban zijn gedaan, doch het is goed daar ook de nadelen aan te hangen en niet alleen de gekleurde mening van de fabrikant rond te toeteren. Juist het ontkennen van dit soort zaken maken mij uitserst argwanend.
Ik zou graag hier nog wat meer ervaringen uit de praktijk horen.

Over het Hol en bol staan heb ik geen idee. Schuren met een zware machine was helemaal niet in de planning. Het advies was alleen licht schuren van wege de opstaande vezeltjes.

Inderdaad moet je messing en groef niet lakken en zeker niet met een zwaardere DD/PU lak. Dat idee om 1 laag voor het leggen aan te brengen, heb ik eens gelezen op een Vlaams forum, special om de vellingkantjes goed met te nemen en weer licht te schuren.

Bedankt voor je bijdrage aan dit onderwerp.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
U wilt nog wat meer ervaring uit de praktijk? Is 33 jaar genoeg? Tot 2005 met oposmiddelverf gewerkt voor binnenwerk, daarna ( u weet het, verplicht ) overgegaan op watergedragen. De mening van mevrouw Ellen2 kan ik uit praktijkervaring niet onderschrijven.

Ik heb, ook (A)qua slijtvastheid al menige drukbelopen trap met watergedragen PU-Lak afgewerkt, tot volle tevredenheid van de klant(en).

De eerst was dus 6 jaar geleden en de lak slijt niet harder / sneller dan een oplosmiddelrijke variant.

Het is ook een kwestie van een juiste ondergrondbehandeling, want daar valt & staat het uiteimdelijke resultaat mee.
 

H@ns

  • #9
Lakken vóór het leggen is bij massief echt niet goed!
Bij parket op onderlaag van triplex kan het wel maar bij massief absoluut niet.
Ik heb begrepen dat de vloer los gelegd wordt(?) dan zou ik altijd voor een olie en zeep afwerking kiezen!
Slijtvastheid van een vloer wordt bepaald door het gebruik, tegen een kiezel in een ribbel van je schoenzool is geen enkele lak opgewassen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
:lol: Zo is dat Hans, met P60 onder je schoenzolen is er geen enkele slijtvastheid meer bestand...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu