Overlopen dakgoot

Rowan

  • #1
Hallo,

Wanneer het heel erg veel regent in korte tijd loopt mijn dakgoot op een bepaald punt over omdat de goot te recht ligt. Mijn dakgoten lopen van de straatkant naar achteren waar de afvoerpijpen in de tuin uitkomen.

De goot iets schever leggen is geen optie omdat deze vast zit aan het huis van de buren. Een afvoerpijp aan de voorkant maken zou het mooiste zijn maar niet te doen want de bovenkant van mijn voorgevel bestaat uit een soort kantelen waar je doorheen moet waarna je nergens bij kunt om de pijp op de goot waterdicht aan te sluiten.

Mijn vraag aan jullie is of er niks bestaat om de ruimte tussen het gedeelte van de goot waar het overloopt en onder de eerste rij dakpannen op te vullen met een waterdicht goedje. Het gaat dan om ongeveer 7 cm in de hoogte en een halve meter in de lengte.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,

Rowan
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Rowan, wellicht is het handig als je vermeldt, van wat voor materiaal die goot gemaakt is?

En zou het mogelijk zijn er een (of enkele) foto(s) van te maken, want het is natuurlijk een beetje moeilijk je er een voorstelling van te maken...

Zo'n foto kun je op een fotoalbumsite plaatsen en er dan hier een link naartoe zetten.
 

Rowan

  • #3
De goot is van zink. Een foto van de situatie is voor mij helaas niet mogelijk. Wat voor mij van belang is, is of er materiaal bestaat waar ik het gedeelte tussen de goot en de onderkant van de eerste rij dakpannen waterdicht mee dicht kan maken, dus als het ware de dakgoot verhoog.

Mvg,

Rowan
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik denk dat je moet denken aan iets van bitumen, of een grote loodslab oid. De aansluiting aan de goot zal erg lastig zijn.

Een stuk zink er aan vast solderen zou het mooist zijn maar zink solderen is werk voor een vakman, dat doe je niet maar even als je niet weet hoe het moet. Ik beheers dat ook niet, weet alleen dat er vloeimiddel zoutzuur wordt (werd?) gebruikt.

Of je moet het een loodgieter laten doen, die beschikt ook over zink en kan het vaak ook in de juiste vorm zetten.

Probleem is natuurlijk ook dat die pannen ergens aan moeten blijven hangen, en spijkers erdoor slaan om de panlatten te bevestigen is ook niet aan de orde, want dan is de zaak weer lek.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hallo,
tip van oud-loodgieter, bel een loodgietersbedrijf.
Je verhaal lijkt mij een probleem dat niet zomaar op te lossen is, wanneer je er iets op plakt over die halve meter loopt het er daarnaast niet meer overheen ?

Is het inderdaad een klein stukje dan kan een loodgieter, mits het zink niet te oud is, er een stukje op solderen.

Succes.
 

Rowan

  • #6
Ik denk niet dat het ernaast over heen zou lopen want het is alleen als het heel hard regent. Wanneer het stopt met regenen stopt het lekken in mijn halletje ook gelijk. De goot heeft gewoon net iets te weinig capacitiet om het regenenwater naar achter af te voeren.

Er zijn al 2 loodgieters geweest en die hebben het over een grote verbouwing wil dit opgelost worden, dwz een stuk van mijn (gestucte !) gevel weg halen zodat je een nieuwe pijp aan de voorkant kan maken.

Ik was dus eigenlijk op zoek naar een iets minder ingriipende oplossing, wat ook zal werken.

Een stuk lood bevestigen lijkt mij een ideale oplossing. Ik laat nog wel een derde loodgieter komen.

Mvg,

Rowan
 

Albert

  • #7
Als het zink niet te oud is dan is het probleem wel op te lossen.
Zorg voor een goede brander omdat je anders een gat in de goot brandt.
Buig een stuk zink in de juiste vorm zo groot dat deze royaal onder de pannen komt te liggen. Schuur de oude goot goed blank (alle zwarte putjes er uit ).

Haal bij de vakman (loodgieter) een goed vloeimiddel en de juiste tin, soldeer het vast. Met lood gaat het makkelijker, vooral het buigen van de goede vorm maar dan moet je wel echt goed kunnen solderen. Oefen dat eerst maar op de grond.

Succes er mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu