Oude stuclaag impregneren?

Jep71

  • #1
Hallo klussers,

Er zijn diverse muren (kalkzandsteen)in mijn huis die ik wil opknappen. D.w.z. pluggaten dichtsmeren, een stopcontactje verleggen en weer glad stucen en vervolgens afwerken met muurverf of behang.

Het probleem is dat de stuclaag (lijkt op een cementlaag met een zeer dun wit toplaagje) heel makkelijk los laat. Het is heel bros. Als ik een stukje schilderstape erop plak en ik trek het na een tijdje weer los, dan komt de toplaag al mee. Dit gaat gegarandeerd problemen geven tijdens het afwerken.

Mijn vraag is: bestaat er een impregneermiddel dat goed door een oude verflaag doordringt en de stuclaag enigszins stabieler maakt? Ik wil namelijk niet de oude laag verwijderen, voordat ik alles weer ga opknappen. Het liefst dus impregneren en daarna weer plaatselijk vlak stucen en afwerken.

Bestaat zo'n impregneermiddel en wat is dan een goed/juist product hiervoor?

Dank voor de hulp alvast!

Jep.
 

CMiljoen

  • #2
Je zou de muur kunnen behandelen met diepgrondeer. Als je deze licht verdunt trekt de voorstrijk er max 2 tot 3 mm in en bind de toplaag.

Het is wel van belang wat voor een verf er gebruikt is. Heb je nu latex oid dan heeft het geen nut maar zit er nog een oude witkalklaag op dan kun je zo de toplaag goed binden.

Maar laat alleen de loplaag los of is de hele stuclaag 'verzand'?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu