Oude Compressor kleppen

Stungun

  • #1
Hallo mensen

ik zit met een probleem

ik heb een oude compressor gekocht 2 cilinder

waarvan ik denk dat die er lang over doet om hem bij te vullen aangezien ik niet zoveel verstand heb er van vraag ik jullie

hij komt wel op complete druk maar duurt heel lang het is een 60l tank en doet die wel 15 minuten over
wat ik zo raar vind tijden het draaien werken de kleppen niet is dit normaal? hoe worden de kleppen aangedreven? nu door niks wat ik vreemd vind heb een schroef onder in gedaan voor olie? en het gat boven in
gaat naar de kleppen


helaas zit er geen type plaatje bij en weinig info te vinden

met vriendelijke groet

Ricardo
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
De kleppen worden niet aangedreven, drukverschil doet ze sluiten.
 

Stungun

  • #3
Maar ze klepperen helemaal niet zou toch moeten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat is lang niet altijd te horen, het is maar net welke soort kleppen het zijn, meestal zijn het plaatjes.
Ze kunnen wel lekken door beschadigingen of door roestvorming als de compressor lang stil heeft gestaan.
De compressor voorzichtig uit elkaar halen en kijken waar het aan ligt, bent u daar niet bekend mee dan bij elke stap even een foto maken, dan krijgt u hem ook weer in elkaar.
 

Stungun

  • #5
Even voor duidelijkheid hier zitten geen klep plaatjes in :) echte tuimelaartjes die horen te tikken op 2 veertjes ik maak vanmiddag wel even foto heb daar extra onderdeel van
 

Poster

  • #6
Hoeveel toeren/minuut maakt hij, bij benadering.
Meestal zijn dit geen snellopers, en een 60 liter tank is vrij fors.
Per omwenteling x zuigerslag, is ongeveer de opbrengst te bepalen.
 

Stungun

  • #7
Hij draait op 2800 toeren met grote poelie

maar kan de pomp ook omruilen voor een aluminium zonder kleppen met nieuwe zuiger veer en schrap veer 2 cilinder

doen?

groet ricardo
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zou ik zeker doen als de motor dat aan kan, probeer te weten te komen wat het vermogen van de motor op de aluminium compressor was.
Met een tweekops is er toch al snel een vermogen van rond de twee Kw nodig.
 

Poster

  • #9
Grote of kleine poelie maakt niet zoveel uit, het gaat om het toerental op de pomp, en niet van de aandrijving, want daar staat waarschijnlijk het toerental op wat u noemt, en is dus niet relefant voor de pomp.Of de aandrijvingspoelie moet net zo groot zijn als de pomppoelie, maar een verhouding van 1/10 is vrij normaal.
Andere compressor met nieuwe zuigerveren en olieschraapveer per cilinder is een overweging, aangaande grote/leeftijd/opbrengst/doel van gebruik enz.
Voor huis en tuin gebruik, zijn er in de bouwmarkten zat te koop, en reletief voor weinig geld.
 

Stungun

  • #10
Dit is ook een 2 cilinder in 1 blok
het vermogen van de elektromotor is 1,5 kw 380 volt

die pomp die op deze tank zit hoort erbij

die ik kan ruilen zat op een nog grotere tank wat de aandrijvingsmotor was van de aluminium cilinder weet ik niet

groet

Ricardo
 

Stungun

  • #11
Heb de andere cilinder het is gietijzer onderblok en cilinder en kop is aluminium

 

Poster

  • #12
Mooi, hoe ziet de kop eruit ??
 

Stungun

  • #13
Foto van kop volgt nog heb geen foto camera bij de hand
 

Sjarel

  • #14
Zijn de klepjes niet bereikbaar met de platte schroevendraaier bovenaan.
Door te lang te laten draaien brand er olie aan die kleppen.
Het zijn gewoon ronde schijfjes bij je denk ik/Maak ze goed proper en de zittingen.(I & U)
 

Kacheltje

  • #15
Met 1,5 kW zal de luchtopbrengst ook niet echt groot zijn. Denk aan een aanzuig van rond de 200 liter per minuut en naarmate de druk toeneemt neemt de opbrengst af. Als je daar een 60 litertank mee moet vullen kan dit lang duren.
Hoeveel bar druk levert de compressor?
Opbrengst kan iets meer maar net zo goed wat minder zijn dan de aangegeven 200 liter.

Als de kleppen aangedreven worden zal de aandrijving via stangen (stoterstangen) uit het onderblok komen. Een ketting ben je zo te zien niet tegengekomen bij het demonteren.
Als de klepspeling te groot is neemt de opbrengst ook af. Kleppen zijn bij tuimelaars verstelbaar en hebben zeg ongeveer 0,1 mm speling, kan per model verschillen maar als indicatie.
Klepspeling kan naarmate de duur van gebruik groter of kleiner worden. Bij kleiner kan het zijn dat de kleppen niet geheel meer sluiten. Te grote speling doet afbreuk aan de optimale vulling van de cilinders.

Ik denk dat er op zich niet zoveel mee mis hoeft te zijn.
Aangezien de capaciteit en druk onbekend zijn valt niet zo te zeggen of het op druk komen te lang duurt.
aan te raden is om de klepspeling eens te controleren, als je zegt dat de kleppen niet liften dan kan het zijn dat de speling veel te groot is. Kleppen van dit type dienen zo nu en dan gecontroleerd te worden op speling.
 

Stungun

  • #16
1,5 kw voor de elektro motor niet voor de cilinder dat weet ik niet

weet ook niet wat voor motor op zo'n cilinder moet

Groet

Ricardo
 

Poster

  • #17
Hebben we het nu over de 1e of de 2e pomp, bij de 2e pomp (zonder kop) zitten geen klepstoters.
 

Stungun

  • #18
2de pomp gaat erop en die pomp heeft geen klepstoters klopt helemaal

heb een grotere motor opgehaald 2.2 kw moet genoeg zijn toch voor de 2de pomp

alvast bedankt

Ricardo
 

Poster

  • #19
Suc6, laat wel even weten hoe het afloopt, (leuk topic)
 

Stungun

  • #20
Bedankt en zal ik zeker doen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu