Oude 2 groepenkast vervangen door een 3 of 4 groepenkast

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik wil mijn oude 2 groepenkast vervangen door een 3 of 4 groepenkast. Moeten er dan draden bijgetrokken worden vanaf de (verzegelde) hoofdzekering (35 Amp). En hoe kan ik zonder gevaar de bedrading vanaf de hoofdzekering hanteren? Of moet er door het energiebedrijf iets gedaan worden?
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Als je het niet zeker weet laat je het doen door het energie bedrijf. Dat kost wel wat, maar dan heb je het ook goed.Als je toch zelf aan het werk gaat? Waarschijnlijk zit er tussen de hoofdzekering en de groepenkast geen hoofdschakelaar of aardlekschakelaar. Dat betekend dat je groepenkast direct aan de aanvoer zit. KIJK DUS HEEL GOED UIT !!!Als je wel een hoofdschakelaar/aarlekschakelaar hebt dan kun je deze uit zetten en veilig werken om 2 extra groepen of een nieuwe groepenkast aan te sluiten. CONTROLEER ALTIJD OF ER NOG SPANNING OP STAAT !!! Zeker weten is het motto.Je hoefd in ieder geval geen draden bij te trekken.Er zit een verdeelrail of de draden zijn doorgelust naar elke groep. Controleer dit.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Wel eens gehoord van NEN1010 ?Het aanleggen van een groepenkast is niets voor een doehetzelver.Laat het, vanwege alle nieuwe regeltjes het dus door een vakman doen.Als het namelijk niet goed gebeurt kan je elektra installatie afgekeurd worden en dan ben je verplicht om ALLE elektra volgens de NEN1010 aan te gaan leggen.
Welke doehetzelver zit daar nu op te wachten.

succes...(een echte elektricien)
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Dank voor de adviezen!

Aangezien er geen hoofdschakelaar zit tussen de hoofdzekering (van Eneco) en mijn huidige ouderwetse stoppenkastje zal ik ongetwijfeld een "erkend installateur" erop zetten. I
emand enig idee wat dat gaat kosten?
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
De aanschaf van de groepenkast zal al gouw tussen de €200 a €300 liggen dit komt om dat er ook 2 aardlekschakelaars bij komen (verplicht volgens de NEN1010) en daar boven op komen de installatie kosten van een paar 100 euro (hangt af van de werkzaamheden) en dan nog eens het opnieuw verzegelen van de hoofdzekeringkast door eneco of een erkend waarborg instalateur met zegelrecht in jouw regio.


succes.....(ook een echte elektricien)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu