OSB ondervloer kraakt

MZK-Mario

  • #1
Goedenavond, op mijn zolder heb ik de oude vloer vervangen voor osb vloerplaten. Ze zijn direct op de balken geschroeft en liggen strak tegen elkaar aan met mes en groef verbinding. Er werd mij verteld dat de platen niet uitzetten, maar nu het weer warmer is, is het op sommige plaatsen nog strakker komen te liggen en kraken sommige verbindingen. Er ligt nog geen laminaat op, maar er is inmiddels al wel een wand op geplaatst, dus het wordt lastig om de osb platen opnieuw te leggen.

is er nog iets anders wat ik kan proberen om het kraken te verhelpen? De mes/groef verbinding van bovenaf doorzagen om wat speling te creëeren, of wordt het dan instabiel?

Gr. Mario
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Liggen de langsnaden op balken?

Check ook de balkmaat van de vloer, of deze voldoende is voor de overspanning.

Zaag in ieder geval niet de mes en groef open. Deze heeft een functie.
 

MZK-Mario

  • #3


Bedankt voor je reactie. Op bijgaande foto zie je hoe het gelegd is. De kopse kanten zijn altijd ondersteund door een balk, de lange zijdes niet. De overspanning tussen de balken is 60 cm. Weet je nog een andere oplossing?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat is de balkmaat en overspanning?
 

MZK-Mario

  • #5
Volgens mij 16x6 cm met een onderlinge afstand van 60 cm. De overspanning van de balken is 4,5 meter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dan hebben we precies de oorzaak van het kraken: de vloer is niet sterk genoeg.

Zelfs verdubbeling van de balken is niet voldoende, volgens de balkenschuif moeten de balken (bijvoorbeeld) 70x195 hoh 300 zijn. Het is niet verstandig deze vloer te gebruiken voordat die is versterkt. Daarna kan je de OSB weer terugleggen op de huidige manier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu