Opwarmtijd woonkamer duurt erg (te) lang?!

Tuttivini

  • #1
Beste forumleden,

Sinds enkele maanden wonen wij in een nieuwe woning.
Nu de kou langzaam komt, beginnen we met stoken.
We merken dat het erg lang duurt voordat de woonkamer opwarmt en zouden graag jullie expertise horen.


Probleem:
's Nachts/afwezig zetten wij de thermostaat op 18 graden. Kouder wordt het dus niet in ons woondeel.
Bij thuiskomst zetten wij de thermostaat handmatig op 21 graden. Na circa 60 tot 80 minuten wordt het pas 20/20.5 graden.
Ook lukt het niet/amper om het nog warmer te krijgen, als je bijv. als 'test' de thermostaat op 26 graden gewenst zet en hem meerdere uren zo laat staan. Het wordt nooit warmer dan 21 graden (Na 2 a 3 uur op een extreem hoog gevraagde stand is het nog steeds 21 graden).

Omschrijving huis:
- Betreft een twee-onder-een-kap woning, gebouwd in 2005.
- Alleen de radiatoren in de woonkamer en keuken staan open, rest van huis staat dicht.
- Deuren zijn gesloten/geen open opgang naar volgende verdiepingen.
- Op tweede verdieping hangt een Intergas Kombi Kompact HR 22 uit 2005.
- CV-ketel is dit jaar (elk jaar) nagekeken door cv-monteur en heeft zijn onderhoud gehad.
- CV-monteur heeft alle radiatoren nagekeken op hoe ver ze open staan.
- Keteltemperatuur staat op 80 graden.
- Op de tweede verdieping hangt een WTW van Orcon (deze heb ik voor het testen ook al helemaal uitgezet omdat ik las dat bijv. een niet werkende bypassklep zou kunnen zorgen voor koude lucht in huis)
- Thermostaat is een Honeywell Chronotherm IV (niet-modulerend), maar heb het ook al getest door blauwe en rode draadje zelf continue door te verbinden.
- Met 'woonkamer' bedoelen wij de gehele benedenverdieping min de (toegangsdeur gesloten) hal, toilet, gang, opgang trap, etc). Dus inclusief open keuken.
- Woning 14 meter lang, 6,5 meter breed en 2,6 meter hoog.
- Aantal m3 wat dan verwarmd moet worden (de bovenstaande maten min afgesloten deel gang/trap/etc.) is circa 210,6 m3

Radiatoren:
In die circa 210,6 m3 hangen totaal 4 radiatoren.
Alle radiatoren voelen goed warm, bovenkanten amper beet te pakken, onderkanten ook warm, maar wel net iets minder.
Alles is ontlucht, ook een automatisch ontluchtingsventiel aangebracht en ketel staat op 1.8bar.

- Aan de voorzijde (zitgedeelte) hangt één type 22 radiator van 100cm breed en 30cm hoog.
- Aan de voorzijde (zitgedeelte) hangt één type 22 radiator van 220cm breed en 30cm hoog.
-Aan de achterzijde (keukengedeelte) hangt één type 10 radiator van 40cm breed en 180cm hoog.
- Aan de achterzijde (eetgedeelte) staat één (vrijstaande) radiator (convector) van het merk Jaga. De behuizing is 140cm breed, 50cm hoog en 23cm diep. Ik heb geen verstand van wat dit voor radiator is/heet, maar er in kijkende zie ik dat er onderin eigenlijk alleen een blok ligt zeg 140cm breed, 20cm hoog en 20cm diep is...
Wie weet welke dit is en hoe veel vermogen hij levert?
(Zelf gezocht en hij lijkt op een van deze twee, maar weet het dus niet goed):
verwarming radiatoren jaga-radiatoren jaga-tempo jaga-tempo-vrijstaand 500_t_m_599_mm-1400_t_m_1599_mm-230_t_m_239_mm

Hoe bereken ik het totale vermogen van deze bij de bouw geplaatste radiatoren (en dus daarop verdere bordurende, is dit voldoende?)

Is het normaal dat aanwarmen tot een behagelijke 21 graden zo lang duurt/het eigenlijk alleen lukt om na zeg 90 minuten van 18 naar echt max 21 graden te geraken en het daarna niet warmer te krijgen is binnen normale tijden (buiten is het nu zeg 4 graden)?

Als test heb ik ook even alle radiatoren in huis dicht gezet behalve twee radiatoren in onze hoofdslaapkamer. Daar was het 16 graden bij de start. Na open zetten van die radiatoren en hoog aanzetten thermostaat, warmde die slaapkamer in 60 minuten op van 16 naar 20 graden met heel veel fijn stralingswarmte-gevoel, maar ja daar hangen twee type 11 radiatoren (260cmx50cm en 100cmx50cm voor totaal zeg 52m3. Dit lijkt mij meer dan goed toch?)

Ik begrijp dat ik met deze vraag behoorlijk wat van jullie vraag, omdat ik zelf de capaciteit van mijn omschreven radiatoren bijv. niet kan benoemen, maar ik hoop dat jullie expertise mij verder kan helpen.

Erg bedankt alvast.


(Ook heb ik over een paar dagen de beschikking over een Chronotherm IV Modulerend, dus dezelfde als ik al heb, maar dan dus moduleren. Ik zal die eens aansluiten (op de juiste klemmen voor open therm). Kijken of dat sowieso beter is dan een aan-uit versie.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
Begin bij de basis:
Probeer bij benadering uit te rekenen hoeveel watt je aan
warmte nodig hebt in je woongedeelte.
Daarna ga je zoeken op wat ongeveer je genoemde 4 radiatoren
aan vermogen hebben....

Als ik zo mijn gevoel volg, en hoor dat je 210m3 moet opstoken
met die paar kleine radiatoren, dan krijg ik het gevoel
dat het echt te weinig capaciteit is...
Baseer ik ook op het feit dat de ketel de radiatoren heet
kan krijgen, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Je zou haast denken dat er ook nog vloerverwarming in ligt :wink:
 

Tuttivini

  • #3
Ligt helaas geen vloerverwarming in en radiatoren zijn bij de bouw zo geplaatst (dus hoop ook zo gecalculeerd?)

Hoe kan ik dan opzoeken wat mijn genoemde 4 radiatoren aan vermogen hebben?

Want hoe lang mag het normaliter duren om van 18 naar 21 graden te stoken een een 'flink' woongedeelte als in onze woning?
En waarom lukt het nooit om het echt noemenswaardig boven de 21 graden te krijgen?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Is de woning echt nieuw? Dan hoort uw bouwer dit op te lossen.
Op verschillende sites waarop ze radiatoren verkopen, kun je de betreffende radiatoren opzoeken en staat het vermogen er bij.
Met een hele natte vinger zou je ongeveer 50 - 100 W per m3 inhoud nodig hebben, afhankelijk van de isolatie.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #5
Betreft een twee-onder-een-kap woning, gebouwd in 2005.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Heb je niet toevallig 15 jaar garantie!
 

Bernhard

  • #7
Het warmteverlies van een kamer onstaat aan de buitenschil van die kamer. Als de naast liggende vertrekken een lage temperatuur hebben dan wordt het warmteverlies van de woonkamer groter. De radiatoren in de woonkamer moeten dat dan compenseren. Als de periode van de nachtverlaging langer is dan 8 uren dan wordt de aanwarmtijd ook langer. Bij een zeer lange periode van nachtverlaging kan een aanwarmtoeslag nodig zijn van 25-30%. Belangrijk voor het oplossen van problemen met een niet goed functionerende CV-installatie is:
- het controleren van de aanvoer- en de retourtemp van de
ketel tijdens het opwarmen
- de retourtemp van de radiator.
Met deze gegevens kan bepaald worden of de flow in de installatie te laag is.
Een tijdelijke oplossing kan met het verhogen van de ketelemp naar 90grd. mvg bernhard
 

Tuttivini

  • #8
Bedankt voor de reacties.
De woning is uit 2005 en voor zo ver ik weet zit er geen 'garantie' meer op deze zaken.

In jullie antwoorden lees ik echter niet of het nu 'normaal' is of dit ik een 'probleem' heb qua opwarmtijd.

Zoals ik aan gaf duurt het circa 60 minuten om dit 210m3 woongedeelte van 18 naar 20 graden te krijgen, en duurt het daarna nog minstens 30 minuten om het naar 21 graden te krijgen, maar daarna krijg je het nooit warmer dan 21 graden.
Niet dat ik het ook veel warmer hoef te hebben dan 21 graden, maar dit mag toch niet het maximum zijn/reservecapaciteit?
 

Tuttivini

  • #9
Zojuist een website gevonden die mij de mogelijkheid/uitleg gaf om van mijn radiatoren de capaciteit op basis van 75/65/20 te berekenen en de benodigde capaciteit in mijn woonruimte te berekenen:
https://www.design-radiator.nl/benodigde-wattage/

Ook de plattegrond van de begane grond er bij gepakt om de inhoud, ex hal van binnenkomst, toilet, dichte trap, etc goed te berekenen.
Hierbij kwam ik op 187m3 wat daadwerkelijk verwarmd moet worden. Dus als iets minder dan mijn eerst wat riant geschatte 210m3 :mrgreen:

Vervolgens de totale capaciteit van mijn radiatoren berekend. Dit moet totaal circa 8751 Watt zijn.
(althans als mijn convector Jaga idd een type 21 is en dus 4739watt levert)

Op basis van mijn 187m3 moet ik kijken naar hoe veel watt ik per m3 nodig heb. Daar twijfel ik aan. Valt mijn twee-onder-een-kap woning onder de op de site vermelde 'huidige bouwnorm'? Zo ja, dan zeggen ze 45watt per m3 voor 20 graden.
Zo niet, dan 65watt per m3 voor 20 graden.

Stel dat ik aan de 'huidige bouwnorm' voldoe (weet niet veel van de isolatie van dit huis, weet wel dat ik bijv. hr glas heb) dan is het 187m3 X 45watt = 8415watt

(dan zeggen ze verder nog dat je bij geïsoleerde muren 10% er van af mag trekken en bij hoek/vrijstaande woningen 10% er bij op moet tellen. Ik heb een twee-onder-een-kap woning, dus denk dat dat hetzelfde is als een hoekwoning? Dus 10 er af en 10 er bij is weer 0% er bij...)

Dus conclusie:

8415 watt nodig.
8751 watt geleverd


Dus krap aan zou dit theoretisch voldoende moeten zijn?
Hoewel ik op andere sites weer zie dat ze aangeven dat je voor een woonkamer al vlot 80 watt per m3 nodig hebt, tsja dat maakt nog al een verschil en dan haal ik het met mijn 8751watt nooit...


(Zo ja, blijft dus mijn vraag staan of mijn genoemde aanwarmtijden acceptabel zijn en waarom het uberhaupt niet/amper lukt om het 21+ graden te krijgen in die ruimte)
 

Ceeshobby

  • #10
De ketelthermostaat staat op 80 graden, maar hoe warm wordt het water tijdens het opwarmen van de kamer.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
De warmteverlies berekening gaat altijd uit van een buiten temperatuur van -10°C.

Volgens mij is dat nog steeds niet zo geweest.
Als de installatie op de juiste juiste verliezen is berekend is mijn ervaring dat met convector in de vloer of aan de muur ca. 4 °C verhoging plaats vind in 20 minuten tijd .

De temperatuur van 16°C naar 20°C en als de thermostaat hoog genoeg staat de temperatuur met deze buiten temperaturen binnen korte tijd naar 25/26°C gaat

Ook de water temperatuur die aangevoerd word is heel belangrijk 90°C en wordt er door radiatoren veel energie opgesnoept dan worden de convectoren niet warm genoeg en dus gaat het lang duren of wordt geheel niet goed warm.

Moduleren heeft helemaal geen zin met convectoren die hebben alleen maar heet water nodig.

Vr Gr en succes ermee
 

Bert pit

  • #12
Je kunt dit heel theoretisch benaderen en ook praktisch. Praktisch is dat je ketel voldoende vermogen heeft maar je kamer niet warm wordt. Mijns inziens moet je dan de capaciteit van de radiatoren verhogen. Kijk ook nog eens goed naar de pompsnelheid.

Je ketel gaat nog een paar jaar mee, maar dan moet je toch vervangen. Je nieuwe ketel gaat moduleren, condenseren, opentherm, etc. Je gaat er dan achter komen dat je op een lagere aanvoer temperatuur meer rendement haalt uit een m3 gas. Ook daarvoor heb je grotere radiatoren nodig. Neem ze dus nu niet te klein.

Mijn advies is dus de capaciteit van je radiatoren te vergroten, zodat het lekker warm wordt. Over een paar jaar koop je een nieuwe ketel en ga je op lagere temperatuur stoken (beter rendement) en nog steeds lekker warm. In die paar weken met wat meer koude, zet je je keteltemperatuur wat hoger. Er zijn ketels waar deze intelligentie gewoon ingebakken zit. Succes.
 

Tuttivini

  • #13
Bedankt voor de adviezen.

Echter: De vorige bewoners (die hier van 2005 tot 2015 hebben gewoond, hebben dit huis altijd goed op temperatuur gekregen. Haalden met gemak 21/22 graden volgens zeggen.
Ook is dit huis in 2005 gebouwd (een project, dus staan meerdere van deze gelijke woningen hier) en is deze ketel (Intergas HR22 modulerende ketel) en deze radiatoren toen geplaatst.
Het heeft dus denk ik goed gewerkt.
Dus ik denk dat er iets defect is, maar wat...

Ik zal ook eens bij mijn directe buren kijken, zelfde huis, nml twee-onder-een-kap.

Dus grotere radiatoren is idd een optie, maar lelijk (optisch niet blij mee) en ik denk dat ik eerst eens moet zoeken in het oplossen met de huidige apparatuur. Want denk dat het bij de bouw van deze huizen toch goed berekend is (mag ik hopen).
Als het bij de buren wel vlot 22 graden kan worden met dezelfde ketel en als ze zelfde radiatoren hebben, dan weet ik meer.
Ik hou jullie daarvan op de hoogte.
 

Marcn88

  • #14
Wat is je aanvoer en retour temperatuur bij de ketel
 

Tuttivini

  • #15
Kun je dat op mijn Intergas hr22 ook zien zonder infrarood temperatuur meter oid?
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #16
Kan het zijn dat er bij de laatste onderhoudsbeurt een parameter veranderd is, dat de ketel nu op een te laag vermogen draaid?
Kijk eens waar parameter 3 nu op staat.
Groeten b
 

Tuttivini

  • #17
Hoe kan ik deze parameters zien?

En hoe zie ik mijn aanvoer en retour temp op mijn HR22?
Ik heb bijv geen infrarood thermometer...
 

Tuttivini

  • #18
Niemand die mij dit uit kan/wil leggen?

Ik ben nml zelf door het probleem van de (te?) lange opwarmtijd, geïnteresseerd in of ketel instellingen wel goed genoeg staan en delta T waardes.

Iemand die uit ervaring überhaupt praktisch gericht nog kan aangeven hoe lang het in mijn situatie (nieuwbouw, oppervlakte woondeel, genoemde radiatoren, type ketel, etc) kan noemen hoe lang heg mag duren voordat kamer weer van zeg 17 graden (zet ik hem s nachts op) naar 21 graden hoort te stijgen met deze buitentemperaturen?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #19
De instellingen en hoe je in het menu komt weet ik niet
uit mijn hoofd, maar staan gewoon in de boeken die bij de
ketel horen, anders te vinden op de site van de fabrikant :idea:
 

Tuttivini

  • #20
Uiteraard had ik de boeken van mijn ketel al bekeken. Hier lees ik alleen niets over hoe ik de retourtemp bijv kan aflezen.
Wel de aanvoertemp. Die kan je weergeven op gewenste stand (hij staat nu op 85. Maar is modulerend, omdat ik nu een chronotherm modulerend via OT heb aangesloten) en als je een knop op de ketel lang ingedrukt houdt, laat hij de op dat moment behaalde temp zien.

Maar dus niets over retourtemp en parameter 3 waar Boudewijn mij naar vraagt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu