Opklapbaar bed maken.

Forno

  • #1
Situatie: Wij wonen in een huisje met twee slaapkamers. Ons gezin bestaat momenteel uit twee volwassenen en twee kinderen. Wellicht dat er een derde kind bij komt (althans dat is het doel). Je kunt begrijpen dat er dan ruimte gebrek ontstaat. Verhuizen hebben we na lang wikken en wegen uitgesloten, mede omdat we al erg veel tijd en geld in de woning hebben gestoken in het verbouwen. Daarnaast zijn we erg blij met de lokatie (in het centrum, met Oma op loopafstand en een mooi park om de hoek).

Plan: Het idee is ontstaan om onze woonkamer die de volgende afmetingen heeft 4,1 x 9,0 meter, op te delen in twee delen door een wand met schuifdeuren te maken in het midden. Een kamer en suite idee. In de "voorkamer" kunnen we dan TV kijken en in de "achterkamer" willen wij tweeen gaan slapen. We willen de ruimte echter ook gebruiken als eet- en speelkamer voor de kinderen. In dat geval zou het tweepersoonsbed opklapbaar moeten zijn, omdat er anders geen plek meer is voor een eettafel.

Uitvoering: Ik wil 1 wand in de kamer geheel opvullen met een kast die ongeveer 40 cm diep moet worden. In deze kast wil ik het tweepersoonsbed kunnen opklappen. Omdat het op- en uitklappen van het bed een dagelijkse handeling zal worden, moet dit natuurlijk zo soepel mogelijk gaan, en het liefst elektrisch met een druk op de knop. Ik heb geen vast budget in gedachte, maar de constructie mag exclusief lattenbodems, matrassen en de kast ombouw ongeveer 1000 EUR kosten. De kosten voor alleen het frame, motoriek en bediening.

Ik heb mijn hoofd al laten kraken over diverse opties:

Een houten frame (waarin de lattenbodems en matrassen) kunnen worden gelegd met een gelagerd scharnierpunt en contragewicht aan de achterkant. Dit contragewicht kan een stalen koker zijn gevuld met beton of iets dergelijks. Echter met een bedconstructie van stel 150 kilo en een geringe diepte voor een contragewicht, kom je al snel op een contragewicht van 600 kilo of meer. Daarnaast is het natuurlijk ook onpraktisch omdat zonder lattenbodems en of matrassen de boel ongecontroleerd omhoog klapt.

Dit problem heb je ook als je torsieveren of andere veerconstructies zou bedenken. Zodra het gewicht van de matrassen weg is, klapt de boel ongecontroleerd omhoog.

Daarom zou ik het graag op de een of andere manier elektrisch willen laten opklappen en uitklappen (wellicht met een klein contra gewicht om hefcapaciteit te verminderen). Het enige wat ik zelf kan bedenken is een om een elektrische lier te gebruiken met voldoende kracht die het bed als een ophaalbrug kan opklappen en uitklappen. Ben alleen bang dat dat er veel lawaai maakt en weet niet goed of er een automatische stop op zo'n ding zit?

Bijvoorbeeld de lier in de volgende link:
https://www.elektrische-lier.nl/bootlier/ /new-s3000-1360kg-12v-superwinch-elektrische-lier_14/
Die is alleen 12V, weet niet of dat een probleem is.

Iemand suggesties of ik dit kan uitvoeren of wellicht kan iemand een betere constructie bedenken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Zou het niet beter zijn een systeem te gebruiken wat gewoon op de markt is? Er zijn er meerdere, via google vind ik er al een paar. Mechanisch of elektrisch:




edited
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu