Ophangen van boekenkast

Renault

  • #1
Hallo,

ik ga een boeken kast maken die 2 meter lang is, 50 cm hoog en 30 cm diep.
Ik wou hem ophangen en het liefst blind. Nou had ik dit verzonnen;




Het rode (1.95mlang) komt aan de kast en het zwarte (1.95mlang)aan de muur.
Boven- en onderkant worden van 18mm MDF en de achterkant 12. Zoals je ziet frees ik een verbinding in het rode voor stevigheid. Het zwarte en rode gedeelte worden van hardhout.

Het wordt een boekenkast dus komen boeken in die flink wat gewicht hebben.... Nou was mijn vraag of dit haalbaar is en of die het houdt? Of moet ik bovenin en onderin nog een doen?
Als iemand andere ideeën heeft hoor ik het graag :).

groet René
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik vind het wel een creatieve ophanging.
Maar eh als er toch boeken in komen te staan dan zie je de schroeven die je gewoon in de achterwand schroeft toch ook niet?

50 cm hoog, komen er 2 lagen boeken in of hele hoge?
Ik ben bang dat MDF op den duur behoorlijk krom gaat trekken door het gewicht van de boeken. Zou je dan niet liever multiplex nemen?
 

Kast

  • #3
Frank schreef:
Ik vind het wel een creatieve ophanging
een dergelijke ophanging heb ik wel eens zien gebruiken op zo'n klusprogramma op tv. Verder kom ik hem wel eens tegen bij bovenkastjes in keukens. Zou prima moeten werken lijkt me
 

Black Knight

  • #4
Hoe dik worden je hardhouten balkjes? Als deze stevig genoeg zijn, lijkt me dit wel een goede ophanging :)
 

Toon

  • #5
Ik vind de bevestiging van de "rode" keeplat een beetje mager. Doe de schroeven liever andersom en plamuur ze weg. Tevens zou ik de achterwand ook 18mm maken. Die gefreesde verbinding zou ik weglaten en ook gewoon schroeven/plamuren.
Verder lijkt me een verstevigingsbalkje aan de achteronderkant ook wel een goed idee. Zijn de zijkanten open?
 

EdP

  • #6
Mijn keukenkastje(zeg maar kast) heb ik ook met een keeplat opgehangen. Zolang je die beide latten maar goed vast zet, zit het wel snor.
 

Renault

  • #7
Black Knight schreef:
Hoe dik worden je hardhouten balkjes? Als deze stevig genoeg zijn, lijkt me dit wel een goede ophanging :)
Ik zat zelf te denken aan iets van 2.5/3 cm, lijkt mij voldoende toch?
Ik vind de bevestiging van de "rode" keeplat een beetje mager. Doe de schroeven liever andersom en plamuur ze weg. Tevens zou ik de achterwand ook 18mm maken. Die gefreesde verbinding zou ik weglaten en ook gewoon schroeven/plamuren.
Verder lijkt me een verstevigingsbalkje aan de achteronderkant ook wel een goed idee. Zijn de zijkanten open?
Als ik het zo bedenk, lijkt mij de schroeven andersom ook wat handiger. Maar hoezo zou jij de achterwand ook 18mm doen, als ik 12mm doe scheelt het toch in gewicht en het is maar een achterwand? Dacht ik zo.
Zo moet hij er van voren uitkomen te zien (maten kloppen niet (wordt nog uitgerekend), even snel gedaan); 2 zijkanten (18mm) 3 planken (12mm, scheelt weer gewicht) in het midden (voor het kromtrekken en de symmetrie)



En met een verstevingsbalkje bedoel jij het dan ongeveer zo (rood is aan de kast, zwart aan de muur);



Of daar ook een keeplat maken?
50 cm hoog, komen er 2 lagen boeken in of hele hoge?
Ik ben bang dat MDF op den duur behoorlijk krom gaat trekken door het gewicht van de boeken. Zou je dan niet liever multiplex nemen?
Hij moet strak hoogglanswit worden afgelakt, daarom MDF. De 3 planken moeten ervoor zorgen dat hij niet krom wordt getrokken. Er komen redelijk hoge boeken in.

Alvast bedankt voor de reacties :D
 

Toon

  • #8
Persoonlijk vind ik 12mm MDF wat te dun om de kast aan op te hangen, maar dat is gevoelsmatig.

De 3 middenplanken zou ik ook 18mm nemen, lijkt mij wat mooier, plus je hebt wat meer vlees om eea te bevestigen.

De onderste balken zoals je ze nu getekend hebt was niet wat ik bedoelde. Gewoon 1 balk.lat in de hoek van de kast, heb je ook weer meer vlees om te schroeven. Hoeft niet vast aan de muur.
 

Renault

  • #9
Het is allemaal gelukt, dit is het resultaat geworden. Thnx mannen!

 

EdP

  • #10
Goed gelukt!

Ik spreek mede namens de overige beantwoorders als ik zeg: "en? hoe heb je 't uiteindelijk opgelost?"
 

Renault

  • #11
Zoals ik had bedacht, 12 8x80 pluggen in de muur en dan de balk eraan. Die steun balk onder heb ik toch maar weggelaten, onnodig en overbodig werk. Alleen wel een balkje erbij gezet zodat hij niet 'door' kan buigen.
Heb er aan gehangen (weeg 75kg) en de balk hield mij, dus heb er wel vertrouwen in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu