Open stootvoegen tijdelijk dichtmaken.

Werkman

  • #1
Ik woon in een rijtjeshuis uit 1986. Het binnenspouwblad van de buitenmuur bestaat uit Ytong-gasbeton met daarop 5cm dikke laag piepschuim als isolatie. In het bakstenen buitenspouwblad aan de oostkant zitten open stootvoegen. Omdat daar de koude wind op staat en die achter de isolatie terecht kan komen, heb ik de open stootvoegen met oude katoenen lapjes dichtgepropt om warmteverlies te beperken. Uiteraard laat ik de ventilatieroosters van de kruipruimte open, om die dicht te maken, is vragen om problemen.

Is het dichtstoppen van open stootvoegen in het buitenspouwblad een verstandige maatregel om warmteverlies t.g.v. de koude oostenwind op de muur te beperken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De tijd moet zoiets leren. Er zijn teveel zaken van invloed. Zolang er geen overmatig condens op de binnenzijde van het buitenblad zou ontstaan is het geen probleem.
Ik zou zelf denken het gaat sinds 1986 goed waarom gaan experimenteren.
Juist bij lage buiten temperaturen, rond om nul en wat hogere luchtvochtigheid binnen kan dat vocht op het buitenblad ontstaan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Waarom kan de wind achter de isolatie terecht komen? Als dat zo is, heeft de isolatie sowiezo weinig zin.
 

Fgoosen

  • #4
Open stootvoegen hebben twee functies: 1 om opstuwend water boven een gevelonderbreking (groot raam, balkon etc)af te voeren en 2. om vocht uit de spouw af te voeren. Bakstenen zijn poreus en daarom komt er vocht in de spouw. Als dat lange tijd zo blijft dan zal het vocht ook op en in de binnenmuur komen en daarmee ontstaan vochtproblemen in huis. Het is dus niet goed om ze allemaal dicht te maken. Nu is het zo dat in Nederland de meeste regen vanuit het zuid westen tot noordwesten komt. Een Oost muur is dus altijd droger. Dus een verminderde ventilatie aan de oostzijde kan geen kwaad.
Open stootvoegen zijn dus belangrijk maar zorg wel voor rooster zodat er geen ongedierte in komt.

gr Fred
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu