Open stootvoegen

Jaapc

  • #1
Ik loop al een tijdje met een vraag rond.
Ik heb een boerderij van een paar eeuwen oud met steens-muren die ik alsvolgt heb geïsoleerd: een spouw van een paar centimeter, gewolmaniseerd regelwerk met daartussen harde purplaten (dupanel), daarover een spanoplaat, dampdichte folie en een gipsplaat. De spouw is aan de bovenkant open en komt uit in de ruimte tussen het riet en de isolatie van het dak, heeft daar dus ontluchting. Enkele muren zijn drie meter hoog, andere slechts 1. Nu wordt de muur binnenkort opnieuw gevoegt en vraag ik mij af of ik stootvoegen moet openboren voor ventilatie. Dit zal inde praktijk moeilijk gaan opdat het steensmuren zijn met kleine voeg, ouderwets metselwerk in kalk. Bovendien vraag ik me af of het echt nodig is omdat het dus dikke muren zijn met een flinke dakoverstek van riet, weinig natte muren van buitenaf dus. Of gaat het ook om vocht van binnenuit? Of is het verstandig om inplaats van stootvoegen open te boren de muren te impregneren om vochtindringen tegen te gaan.
Ik hoop dat iemand hier een passend antwoord op heeft.
 

Pirke

  • #2
Als het een echte steense muur is , dan zal het openboren van de stootvoegen niet lukken. MOet je door twee stenen heen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hoe zo niet?
Met een boor van 30 cm is dat geen probleem
in de koppenlagen lopen de stoorvoegen gewoon over de volle dikte van de muur
 

Pirke

  • #4
Denk je dat je dan nog uitkomt tegenover waar je gestart bent?
Lijkt mij heel moeilijk. Dan worden het gewoon gaten boren.
Maar misschien ook voldoende.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Je kunt met boren niet uitkomen op het punt waar je gestart bent. :wink:

Wanneer je bij een steens muur in de kop van de voeg boort kom je altijd goed uit.
 

KlusRob

  • #6
En maakt het veel uit of je aan de binnenkant van de spouw ook in de voeg zit of middenin een steen? Je gaat toch niet dagelijks in de spouw kruipen om te kijken of alles daar goed zit (ik in ieder geval niet), niemand die er last van heeft (misschien de muizen dan...) :lol: .

Inderdaad gewoon met een boor van een cm of 30 uitboren.
 

Fgoosen

  • #7
Als ik je goed begrijp was de vraag niet hoe je een stootvoeg open maakt maar of het nodig is.
Open stootvoegen zijn twee functies. 1. ventilatie van de spouw en 2 afvoer van opstuwend water bij een gevelonderbreking.
Ventilatie is nodig omdat bakstenen poreus zijn en dus regenwater in de muur gaat en uiteindelijk ook de binnenkant nat wordt. In oude huizen zonder spouw een bekend probleem.
Een spouw die alleen boven open is, ventileert minder dan wanneer er ook onderin openingen zijn.
Een spouw of eigenlijk elke ruimte in een huis openlaten zonder er zicht op te hebben is vragen om problemen met muizen etc. Beter dus om de spouw ook boven dicht te maken en alleen ventilatie door kleine openingen (< 8mm !! voor muizen en <5mm voor wespen)
Lage muren en een grote overhang van het dak zorgen dat de inbreng van water door regen minder is en dus de noodzaak voor ventilatie minder. Maar vooral op westelijk gerichte muren is ventilatie altijd beter.
één open stootvoeg per 2 meter is voldoende.

groet Fred
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu