Ontspanningsleiding plaatsen

Jjack

  • #1
Hi allemaal,

Ik ben erg onder de indruk van het professionele advies wat ik op het forum zie en wil zelf graag een vraag voorleggen.

We zijn bezig met een verbouwing en willen een hangend toilet op de 1e verdieping plaatsen in de badkamer. Ons rioleringssysteem heeft geen ontspanningsleiding en ik neem aan dat door het plaatsen van het wc dat nu noodzakelijk is.

Ik heb 2 plaatjes bijgevoeg met de bestaande situatie.

vraag:
1 Kunnen we de standleiding (waarop we de wc gaan aansluiten) vervangen naar pvc 90mm (de leiding is nu gedeeltelijk ethaniet en onderaan 80 mm (zie plaatje)) of moet het 110mm zijn.
Kunnen we deze standleiding doortrekken door het dak en is dit dan voldoende, op het plaatje kun je zien dat de standleiding onder de grond een hoek maakt naar de beg. grond wc en daar op de grondleiding overgaat.
2 Of kunnen we de standleiding op het hemelwaterafvoer aansluiten, we hebben een gemengd systeem, en dus een gat in de buitenmuur maken?

Alvast bedankt voor de info!

 

Fiesiekus

  • #2
110 mm is het beste voor de toiletafvoer. Die waarde staat ook in uw tekening bij het bestaande toilet. Die dan aansluiten op de bestaande grondleiding van 125 mm.

Verder dient de bestaande HWA als ontspanningleiding, u kunt wel met die nieuwe extra dakvoer de beluchting tot stand brengen. Er is nl. kans dat bij het WC-doorspoelen onderdruk ontstaat. Of een losse beluchter in de badkamer op het riool.
 

Xr8

  • #3
90mm is voor een toilet voldoende tegenwoordig. Vanuit een groot merk gehoord dat ze van 110 steeds meer terug gaan naar 90, omdat de waterbesparende toiletten te weinig water zouden geven voor 110mm. Als je 90 toepast heb je meer vulling in de buis.

Het schijnt tegenwoordig in de regelgeving te staan, maar heb er nog niet naar gezocht.

Succes.
 

Rioolman

  • #4
90 mm is geen gangbare maat, 110 mm is is voor een toilet echt de kleinst mogelijke afvoer.
 

Jjack

  • #5
Bedankt ,

wat betreft de beluchter als we een lossebeluchter op het riool in de badkamer willen zetten moet dit dan op de 110 van het toilet of mag dat dan ook op de 40 van bv wasbak? omdat ik dacht dat een beluchter maar tot op 100mm gelijmd mocht worden?

Groet
 

Fiesiekus

  • #6
Dat is even een punt, ik denk dat je het beste een grote beluchter speciaal voor 110 mm kunt plaatsen.
 

Jjack

  • #7
Dat is het mooie van internet, is een stuk makkelijker zoeken, ik ga op onderzoek uit naar een 110mm,

bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu