Ongewoon hoog verbruik wasmachine

Diamondcutter

  • #1
Ik heb een probleem vastgesteld met mijn Friac WA 1411

Wij wassen bijna altijd op 30 graden en dit verbruikt 0,3 kwh per wasbeurt
Nu heb ik al een paar dagen in de gaten dat wij nu plots 1 kwh per wasbeurt verbruiken op 30 graden!

Waar kan dit aan liggen? kalk? de machine is bijna 5 jaar oud en we gebruiken geen antikalkmiddel zoals Calgon

Ik heb gelezen dat kalk zich kan zetten op het verwarmingselement van de machine, mss daarom dat ik nu 3x zoveel verbruik

kga ook eens kijken om de filter uit te kuisen
 

Piet48

  • #2
Die eerste meeting was misschien wel in de zomer, dan is het water wat binnen komt warmer als in de winter, en als dan ook nog eens de wasmachine in een onverwarmde ruimte staat dan telt dat ook nog mee.

Toen ik vroeger een aquarium had kon ik in een hete zomer het water verversen met alleen de koude kraan.

Gr. Piet
 

Diamondcutter

  • #3
Wel dat was ook een gedacht van mij, de machine draaide vanmorgen toen de verwarming nog niet aan stond en het maar een 14 tal graden was in de badkamer

Morgen draai ik nog een machine maar dan wel als de badkamer opgewarmd is tot 20 graden

Ook ga ik mij calgon gel kopen want dat verwijdert blijkbaar ook reeds aanwezige kalk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De verwarming hoger draaien helpt vrijwel niets, het water dat uit de leidingen komt door de grond moet opgewarmd worden, het verschil met de zomerdag is misschien niet meer dan een graad of 5, dat verklaart het hoge verbruik niet.
Door kalkaanslag op het element kan het verbruik wel hoger worden.
 

Diamondcutter

  • #5
Ok, kheb mij dus schoonmaakazijn aangeschaft en straks draai ik een lege trommel op 60 graden en kip ik een fles van die schoonmaakazijn in het bakje
 

Piet48

  • #6
Vergeleken met een test van de consumentenbond. Als je dit bekijkt dan is jou verbruik wel erg hoog.
1mm kalk op een verwarmingselement kost 12% meer energie.


Gr. Piet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu