Ondervloer van spaanplaat

Koos

  • #1
Ik wil een houten vloer laten leggen en als ondervloer lag er al spaanplaat van 9 mm vanaf 1989, kan dit blijven liggen?
Deze vraag stel ik omdat spaanplaat tegenwoordig niet meer mag worden gebruikt i.v.m. gevaarlijke stoffen of dampen die uit spaanplaat zouden kunnen vrijkomen.
Wie kan mij hier antwoord op geven?

Gr.Co.
 

EdP

  • #2
Het is niet verboden voor zover mij bekend, anders mag het ook niet meer verkocht worden lijkt mij. Je mag het dus best laten liggen. Maar je hebt gelijk, uit spaanplaat komen wel lage concentraties lijmdampen vrij en dat is niet optimaal voor de gezondheid. Als je het zekere voor het onzekere wilt, vervang het dan door iets anders, bijv. underlayment?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het is mij ook niet bekend dat spaanplaat verboden is, het is overal volop verkrijgbaar.

Het gehalte aan formaldehyde is jarenlang onderwerp van discussie geweest omdat spaanplaat door de uitdamping van formaldehyde gezondheidsklachten veroorzaakte.
Er is volgens mij wel een grenswaarde gesteld maar die heb ik niet kunnen vinden, informatie via google, type formaldehyde.

Als ondervloer voor hout lijkt mij een "zachte" ondervloer prettiger i.v.m. geluiddemping.

Succes.
 

Koos

  • #4
Jan, Edp, bedankt voor jullie advies.

Ik heb besloten om de spaanplaten te laten liggen, de concentratie formaldehyde die vrijkomt is volgens mij te verwaarlozen.

En spaanplaat is inderdaad zachter.

Gr.Co.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Als "zachte" ondervloer bedoelde ik de bekende groene platen en niet de spaanplaat.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu