Ondervloer tempex

Optonic

  • #1
Goedemorgen mede klussers,

Ik heb een vraag.

Ik ga in mijn huis (1960) een nieuwe ondervloer leggen.

Nu hoor ik verschillende verhalen over de tempex ondervloer.

De een zegt gewoon 10 cm tempex erop, en de ander zegt 2 x 5 cm overlappend zodat de naden niet over elkaar heen komen.
Dit ook in verband met een eventuele koudebrug.

Wat is jullie advies?

Thx
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Isoleren doe je aan de koude kant van de constructie. Maar op wat voor een vloer ga je de tempex leggen.
*wgb*
 

Optonic

  • #3
Er ligt zand onder. Er komt eerste een laag folie op, en hierop komt de tempex laag.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je hebt dus geen vloer.
*wgb*
 

Optonic

  • #5
Klopt, op dit moment hebben we een grote leefkuil cq zandbak in de huiskamer. :D :D

Dus de hele ondervloer wordt vernieuwd, was niet geïsoleerd en ik kwam niet weg met de hoogte voor de smeervloer ivm vloerverwarming en tegels.
Dus dan maar gelijk goed isoleren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je gaat dus een nieuwe vloer maken.
Mij lijkt 2 x 5 cm ook beter. Maar ik heb geen ervaring met het aanbrengen, als je op een 5 cm plaat loopt en deze draagt niet geheel zal deze eerder breken dan een 10 cm dikke plaat. 2x 5 is meer werk en waarschijnlijk heb je meer snijverlies. Neem in iedergeval goede drukvaste EPS platen.
*wgb*
 

Optonic

  • #7
Dit was ik trouwens er vergeten bij te vermelden.
Op die ondervloer komt nogmaals een 3mm isolatie voor de vloerverwarming.

dus kort samengevat

plastic folie
10 cm Tempex
10 cm stortvloer met betonmatten
3 mm isolatiemateriaal
matten waarop vloervervarming op wordt gebonden.
5 cm smeervloer

raden jullie evengoed 2x5 cm aan of 1x10
 

Michiel_H

  • #8
1x10 cm, zorgen voor een goede vlakke ondergrond, eventuele naden goed afpurren.
2x5 cm is in theorie beter, maar is zinloos extra werk.
 

Fiesiekus

  • #9
1 x 10 of 2 x 5 cm zal weinig uitmaken qua isolatie, en die 3 mm isolatie al helemaal niet.
 

Ralph

  • #10
Idd Fiesiekus, daar komt bij dat er nog een folie op het tempex moet voor het storten.
 

Michiel_H

  • #11
Folie op de isolatie is volledig overbodig. De folie dient als dampscherm en of je nou 1 of 2 keer een dampscherm plaatst, de werking is hetzelfde. En andere reden zou kunnen zijn om het beton te beschermen tegen verbranding vanuit de tempex, maar ook dat is niet aan de orde zonder folie. Die kan dus gewoon achterwege worden gelaten.
 

Ralph

  • #12
Het cementwater zal in je tempex zakken en verzwakt de isolatie waarde zonder folie.
 

Michiel_H

  • #13
Volgens die beredenering zal 2x50 ook veel beter zijn dan 1x100. Maar bij het afpurren van de naden voorkom je dit ook.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ralph schreef:
Het cementwater zal in je tempex zakken en verzwakt de isolatie waarde zonder folie.
Misschien heb je gelijk. Maar klopt dit met de praktijk. Het is mij nog niet opgevallen dat er op de isolatie een laag plastic werd aangebracht.
*wgb*
 

Ralph

  • #15
De praktijk is nog erger, de helft word vaak in elkaar getrapt en gestoten en ter plaatste van de eventuele afstandsblokjes is er altijd inlek schade.

Maar druk eps eens een paar dagen onder water, je zult versteld staan hoeveel water er in die plaat gaat zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu