Ondervloer met geluidsisolatie zinvol?

Heiloklus

  • #1
Ik heb al eens een vraag gesteld over een ondervloer. Het daar gegeven advies kan helaas geen doorgang vinden omdat het dan simpelweg te hoog wordt :-(

Mijn vraag de volgende.

De verdiepingsvloer is van hout. Daar ligt nu iets van hardboardplaten op om het geheel te egaliseren. Nu ligger daarop van die groene platen en dan het kliklaminaat.

Ik zit eraan te denken om: hardboardplaten te laten zitten(zitten heel vastgelijmd) daarop nieuwe groene platen met een hoge db waarde, En daarop nog een geluidsdeken met wederom een hoge db waarde. Is dit zinvol? kan je net zo goed enkel die groene platen gebruiken? Of bijvoorbeeld liever die goedkleurige dekens?

In de nieuwe situatie wordt het kliklaminaat vervangen door een eiken vloer.
 

Michiel_H

  • #2
Waarom verlijm je de vloer niet?
Te veel ondervloeren wordt je zeeziek van..
 

Heiloklus

  • #3
Wordt aangeraden zwevend te leggen. Maar dat staat toch los van de ondervloer?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er is dunne isolatie in de handel die voldoet aan de geluidsnormen voor appartementen, minimaal 21 Db.
Bij een bouwmaterialenhandel is dit te koop.
 

Roman

  • #5
Heiloklus schreef:
Ik zit eraan te denken om: hardboardplaten te laten zitten(zitten heel vastgelijmd) daarop nieuwe groene platen met een hoge db waarde, En daarop nog een geluidsdeken met wederom een hoge db waarde. Is dit zinvol? kan je net zo goed enkel die groene platen gebruiken? Of bijvoorbeeld liever die goedkleurige dekens?
Nee, dat heeft geen zin. De groene platen die er nu liggen voldoen, je kunt eventueel, zoals Jan aangaf, deze vervangen door dunnere isolatie. De ondervloer zal namelijk alleen maar het contactgeluid verminderen (er op lopen etc) en daarvoor heb je niet veel massa en/of volume van materiaal bij nodig. Als het maar verend werkt. In de meeste gevallen werkt het prima. Eigenlijk zou je het moeten berekenen en een zwaardere vloer moeten gaan gebruiken, maar goed. Het hoeft ook niet zo perfect uiteraard (en dat zal je ook niet lukken ben ik bang)
 

Michiel_H

  • #6
Heiloklus schreef:
Wordt aangeraden zwevend te leggen. Maar dat staat toch los van de ondervloer?
Als ik je nou adviseer om te verlijmen..? Resultaat is vele malen degelijker. Enige verschil is de contactgeluidreductie. Maar als hieronder je eigen woning zit, waarom zou je dat dan willen? Daarbij win je ook nog een stukje van de hoogte.
 

Heiloklus

  • #7
Ik zit idd boven mijn eigen woning :)
Een enkel ondervloer volstaat dus. Dan kan ik enkel kijken naar de Db reductie?

Bedankt voor de tips weer!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu