Ondervloer: Rachels of OSB

Arend69

  • #1
Ik wil mijn grenen vloer opnieuw gaan leggen. Het is frans grenen van 17 cm breed en 19 mm dik. Ik wil de vloer gaan leggen op een volledige OSB ondervloer, of op rachels met hiertussen tempex.

Ik wil de vloer zo veel mogelijk vastleggen om werking van de vloer in de winter en zomer te beperken. Ook wil ik graag dat het geluid van het gebruik van de vloer beperkt wordt.

Mijn vraag is wat de meest verstandige keuze is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat is de ondergrond, betonvoer of houten vloer op balken ?
 

Moling

  • #3
Een vloer werkt altijd. Op het moment dat je alles gaat vastleggen gaat de vloer toch werken en gaat het kraken. dus geef de vloer gewoon de ruimte.

Om geluid tegen te gaan moet je zorgen voor zo min mogelijk contactgeluid tussen de vloer en de ondervloer. Geluid hou je toch, omdat deze trillingen zich doorzetten. Al is het door een spijker.

Dus rachels lijkt me een goede oplossing.
 

Arend69

  • #4
Voor de ondergrond: dit is een betonvloer
Ik had gehoopt dat de werking van de vloer wat minder zou zijn met vastleggen, dit vloer is nu 10 jaar oud, en behoorllijk droog.'

Maar bedankt voor de info: Het zullen waarschijnlijk de rachels worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een houten vloer werkt altijd, vastzetten houdt de werking niet tegen.
In uw geval zou ik de vloer, zeker i.v.m. geluid, zwevend op een onderlaag leggen, er zijn parketveren in de handel die aan de zijkant van de vloer geplaatst worden om de planken mooi strak aan elkaar te houden.

Zie hier
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Ik heb hier een massief eiken vloer liggen. Deze is diagonaal verlijmt op een ondervloer van groene spaanplaat. De spaanplaten zijn vervolgens met een hoop slagpluggen aan de betonvloer verankerd. Het resultaat is een mooie strakke vloer zonder kieren en dergelijke. en dat al 15 jaar lang.

Het kan dus wel een massieve vloer vastleggen. Ik ben nooit zo'n voorstander geweest van zwevende vloeren. Altijd gekraak en geklos. Wat dat betreft is mijn vloer erg stil. Voor contact geluid is het natuurlijk minder, maar dat is ook niet van belang op de begane grond in een vrijstaande woning.

Ik zou de vloer verlijmen op spaanplaat of osb o.i.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu