Omgekeerd dak,met of zonder dampdoorlatende folie? Drainmat?

Fhus

  • #1
Ik heb op m'n platte dak, van 10m2, 10cm dik xps platen liggen; omgekeerd dak isolatie.

Nu wil ik hier boven op een houten dakterras bouwen voor ballast en uv bescherming. De houten draag-balken liggen op drainage tegels, en op die draag-balken/regels schroef ik dan de vlonder-planken.

De xps laag heb ik ingestopt met blauwe dampdoorlatende folie (125G).
Maar nu merk ik dus dat het onder de folie wat nat is. Natuurlijk dampt dit wel weer weg, maar ik vraag me toch af of het zonder folie beter droogt.

kan iemand mij vertellen of dat folie als waterkerende laag wel zo'n handig idee was?

Onder de platen blijft wat water staan. Is een drainagemat van 11mm een idee? Of gaat er dan (te) veel van het isolatie principe verloren? Omdat er een luchtlaag tussen dakleer en de xps isolatie zit?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De isolatie leg je direct op de bitumen. Drainage moet je veranderen in Dreentegels. Er moet een vlies komen zo dampopen als mogelijk is. De XPS fabrikant moet iets hebben denk ik. Dit vlies moet je isolatie beschermen tegen de zon en de isolatie aan een gesloten houden als er grind op een dak ligt. Het is mogelijk dat bij een hevige regenbui de isolatie platen uit elkaar kunnen drijven. Tussen de open naden valt het grind, het water zakt en de platen sluiten niet meer aan.
Isolatie, vlies, tegels, balken en planken en ervoor zorgen dat bovenstaand niet kan gebeuren.
Heb je wel eens op gekeken naar Dreentegels ik zou dat hout vergeten en beton nemen. Hout kan ontzettend glad worden. :wink:
 

Fhus

  • #3
Ik wilde eerst ook dreentegels nemen. Maar nadat ik ze alle 105 naar zolder had gesleept dacht ik dat het geheel wel wat zwaar zou worden..
Vandaar toch voor hout gegaan. Ik heb 18 dreentegels gehouden om daar de draagbalken op te leggen.

Het vlies is miofol 125G. Er is naar mijn weten meer dampopen materiaal, maar dit kon ik voor een leuk prijsje kopen en is ook dampdoorlatend.
Het vlies heb ik erover gespannen en zo'n 10 cm onder de platen gepropt. Onder de platen heb ik het vervolgens vastgezet met wat draadnagels, zodat het geheel goed bijelkaar blijft.

Trouwens zouden de houten planken de xps platen niet tegen de zon beschermen?

Maar met vlies heeft dus wel de voorkeur?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het totaal aan materialen zal een bepaald gewicht moeten hebben te weinig zal de hele boel kunnen gaan drijven. Miofol ben ik nog nooit tegen gekomen. Als ik het met polyestevlies vergelijk is dit veel te dampdicht. Worden de planken zonder kieren aangebracht, ligt je isolatie materiaal beschermd tegen de zon.
 

Fhus

  • #5
Het miofol vlies biedt ook al een uv bescherming, volgens de specificaties de eerste 6 maanden.

Er zit wel een kiertje van hooguit 5mm tussen de planken. Maar veel zon komt daar niet doorheen toch? Of wel genoeg om de boel te verpesten?

Ik denk dat ik nu de bovenkant wel bedekt laat door het miofol vlies. En dat ik de zijkanten eraf snijd. Op die manier kan het beter luchten.

tja.. of het zwaar genoeg is.. ik denk het wel. Zijn daar specificaties van? Maar tzt zal ik het geheel ook vast maken aan de muur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
De tijd zal het leren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu