Om de 15 seconden tik in waterleiding

Gekkie3

  • #1
Ik heb een probleem wat enkele dagen per jaar voorkomt.

Een irritant geluid vermoedelijk uit mijn waterleiding.
Het klinkt als waterslag, dus het geluid als je de kraan snel dichtdraait, een bonk in de leiding.

Opmerkelijk is dat dit precies om de 15 seconden gebeurt. Ik kan hier echt wakker van liggen tot het stopt. De vorige keer stopte het precies om 03.00 uur s'nachts...

Wat ik al heb geprobeerd...
Ketel helemaal uit. (geen effect)
Waterleiding helemaal dicht (het geluid word iets gereduceerd , maar blijft wel komen!)

Wat het ook lastig maakt is dat het probleem zich soms enkele weken helemaal niet manifesteert en dan ineens weer terug is... dus kan geen afspraak maken met een loodgieter als het probleem zich niet altijd voordoet.

Na wat zoeken op google zou het de watermeter kunnen zijn? Het huis is van bouwjaar 2001. De watermeter zelf is vorig jaar vervangen, kan me helaas niet herinneren of het probleem voor die tijd ook al was..

Iemand tips of dingen die ik nog kan checken? Alvast hartelijk dank!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Met de waterleiding helemaal dicht en een stilstaande watermeter zou het niet uit jouw watermeter moeten komen.
Heb je soms buren die een automatisch watergeefsysteem hebben die de plantjes op zolder van water voorzien?
 

Gekkie3

  • #3
Hallo Frank,

Hartelijk dank voor je reactie.


Ik woon in een appartement, wij wonen hier met 3 appartementen op elkaar en ik heb de bovenste.

Ik had helemaal niet overwogen dat het geluid eventueel bij de buren vandaan zou kunnen komen. Ik zal eens vragen bij de buurvrouw hieronder of ze ook last heeft van dit geluid, maar aangezien het vrij luid is dacht ik dat het ergens uit mijn eigen woning komt.

Met mijn waterleiding dicht kan ik er dus vanuit gaan dat het bij de buren vandaan komt? Wel vind ik dan opmerkelijk dat het geluid iets gereduceerd word als ik mijn waterleiding dicht draai.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Normaal gesproken bestaat de standleiding naar de verschillende etages uit 1 pijp, het getik kan dus op iedere willekeurige plaats voorkomen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu