Olielaag op eikenvloer verwijderen

Loudandproud

  • #1
En gelijk nog maar een vraagje van andere aard: Ik heb in een deel van mijn huis een massief eikenhoutenvloer gelegd en in de olie gezet.

Nu ik de rest van het huis ook van een eiken vloer ga voorzien, wil ik deze vloer ook aanpakken want ik ben eigenlijk nooit tevredenb geweest met het resultaat van het olieen: de vloer is veel te donker geworden.

Nu wil ik die olielaag verwijderen, opschuren en opnieuw in de lak zetten.
Schuren lijkt me een helse klus... ontkom ik daar niet aan of weet iemand een middeltje om oude olielagen te verwijderen, een soort ontvetter of zo?

Alle tips zijn meer dan welkom!
 

Espaan

  • #2
Ik weet niet of je de olie echt kunt verwijderen. Die trekt volgens mij een stuk het hout in en dan moet je wel heel flink aan het schuren. Ik ken eigenlijk alleen Wax remover en zou zeggen dat je daarna goed schoonmaakt en misschien in een hoek de nieuwe olie erop doet en kijkt hoe het er uit gaat zien.

Wij staan zelf ook voor een soortgelijke klus. Er wordt een stuk vloer aangelegd en we willen het geheel in een wat andere kleur maken. Volgende week aan de leggers eens vragen hoe zij dat zouden oplossen.
 

Loudandproud

  • #3
Bedankt voor je antwoord espaan!

Ik heb al een klein stukje als proef gedaan: alleen geschuurd met een flinke vlakschuurmachine achtereenvolgens korrel 60,80, en 120. De olie krijg je wel weggeschuurd maar het is een hels karwei, ik moet er niet aan denken om 70 m² zo te moeten doen...

Een andere optie - maar die wil ik alleen uitvoeren als het echt niet anders kan - is de vloer loswippen en door de vlak en van diktebank.
Ik ga morgen in ieder geval informeren naar die wax remover, en hou me aanbevolen voor verdere tips!
 

Espaan

  • #4
Zie hier de wax remover van het bekende schoonmaakmerk. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar over een aantal weken willen wij daar in ieder geval mee aan de slag om onze vloer goed schoon te maken.

Ik zie op hun site wel staan dat bij het overgaan van het ene naar het andere systeem (bijv van olie naar wax of wax naar lak oid) er toch schuren tot op blank hout bij staat. Je kunt evt ook een schuurapparaat huren. Maar dat zie ik zelf ook niet zo zitten.
Ik denk dat wij gewoon een stukje proberen met de olie over de oude olie heen en kijken wat het wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu