Nieuwe waterafvoer/riolering binnen en buiten

Marinus43

  • #1
Beste mede klussers,
Vanwege ingrijpende verbouwing en een vorige eigenaar die met 2 linkerhanden toch van alles en nog wat, onnaspeurbaar en niet betrouwbaar, aan elkaar heeft gekoppeld moet ik een totaal nieuwe binnen en buiten riolering aanleggen. Het pand is in het buitengebied aangesloten op een persrioleringssysteem.
Het volgende wil ik aanleggen , alles begane grond.
1: aansluiting voor wasmachine 40 mm in verticale vlak vlak en idem voor bijkeuken wasbekkens ook in 40 mm verticale vlak.
2: via 45 graden bochten naar horizontale vlak en daar verder in 40? Of verdient dit 50? of zelfs 75 mm te zijn? Wat is de norm?
3: via Y aansluiting in deze maat ( 40, 50 of 75?) en passage door spouwmuur naar 110 mm waarop na ca. 50 a 70 cm een toilet zal gaan lozen.
4: 110 mm in rechte lijn doortrekken waarop na ca 100 cm een inloop douche en na ca 250 cm een dubbele wastafel zullen lozen. De afvoeren hiervan in 40 mm verticaal en 40? 50? Of 75? horizontaal
5 : 110 mm door spouwmuur naar buiten en vervolgens in 110 mm verder naar de verzamelput van de persrioolsysteem, die ca 25 meter verderop is gelegen. Alle regenwaterafvoeren zijn afgescheiden en dit water wordt in de (zand)bodem verzonken.
6: later zullen op deze buitenleiding om het huis heen nog aangesloten moeten worden : bad, toilet keuken en mogelijk weer wat later een volgende toilet en een enkele wastafel afvoer. Maar dit alles is wat verdere toekomst. Maar wel belangrijk om nu al mee te nemen. Is dan de buitenleiding van 110 mm nog steeds toereikend of is 125 mm nodig.
7: In mijn eigen verhaal mis ik ontluchting en/of beluchting leidingen , wat waar te plaatsen in welke diameters? In vorige huis (begane grond met plat dak) met aan het begin van de hoofd afvoerleiding in de kruipruimte een hemelwater afvoer van het dak en aan het einde idem, dus met openverbindingen naar buiten, geen item.
Een tekening per pc maken lukt mij niet echt vandaar deze beschrijving. De vragen zitten eigenlijk in de punten 2, 5 samen met 6, en 7.
Hartelijk dank voor reacties.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is dit iets voor je.
 

Marinus43

  • #3
Beste Wgb,
dank voor deze link. Een schat aan zeer bruikbare info.

Hartelijke groet, Marinus43
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu