Nieuwe standleiding aansluiten op riool

Jaboba

  • #1
In mijn (begin 19e eeuwse) woning wil ik een nieuwe badkamer aanleggen op 1e verdieping met bad, douche tweede toilet. Er moet een nieuwe afvoer komen. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen.

de nieuwe badkamer komt schuin boven het toilet op begane grond. De afvoeren uit de nieuwe badkamer wil ik aansluiten op een nieuw aan te leggen standleiding van 110 mm. Er zit al een soort ventilatiepijp van 110mm deze wil ik aansluiten op de standleiding, het wordt dus één lange buis.

Deze nieuw standleiding wil ik aansluiten op een rioolpijp die onder het huis loopt. Om op de goede plek uit te komen moet de standleiding voor een stuk onder een hoek van 45 graden lopen. Hieronder heb ik heb ik een schema (zijaanzicht) getekend:

Code:
<i>
</i>           afvoer via dak
            |
            |
            |- ventilatie?
            |
            |
            |__ wcvoer badkamer
            |_/ bad/douche/wastafel
           /
         /
       /
     /
    |
    |
    0 aansluiting rioolbuis
  1. Levert een van de 45 graden stukken in de standleiding problemen op?
  2. Ik wil de ventilatie in de badkamer aansluiten op deze ontluchtingspijp. Kan dit? of levert die nare luchtjes op in de badkamer?

    De rioolbuis loopt vlak langs het toilet op de begande grond. Zonder mijn bestaande (staande)toilet te slopen wil ik deze leiding aansluiten op de rioolpijp die onder het huis loopt. Ik heb hiervoor een stuk uit de oude betonnen wc vloer gehakt. Onder de lag wat puin en zand en hierin ligt een horizontale 110 mm buis. tpv van de bestaande wc gaat de rioolpijp over in een 125 mm buis. Ik heb de rioolpijp maar voor een klein gedeelte vrij gegraven omdat ik mijn toilet graag nog even in stand wil houden. Op termijn wil ik hier een hangend toilet aanleggen.
  3. Ik had nu het idee om een stuk uit de horizontale rioolbuis te zagen en hier met schuifmoffen een t-stuk tussen te plaatsen. de werkruimte is nogal beperkt omdat ik niet mijn hele vloer wil slopen. Heeft iemand hier handige tips voor?
  4. Moet ik nog rekening houden dat er veel water uit deze rioolpijp komt als ik hem openzaag?
  5. Moet deze aansluiting van de standleiding op de rioolpijp loodrecht zijn of kan dit beter via een bocht?
Een heel verhaal dus. ik heb mijn vragen maar genummerd. Ik ben erg benieuwd naar jullie tips.
 

Fiesiekus

  • #2
  1. Is geen probleem
  2. niet doen, geeft kans op stank in badkamer. beter is de standleiding niet door te trekken, beluchter(s) gebruiken en alleen de (bestaande??) ventilatie omhoog te laten lopen.
  3. De schuifmoffen gebruiken i.c.m. vaseline of afwasmiddel. Je omtkomt er niet aan om de bestaande piep geheel rondom de plek waar die nieuwe T-45 graden komt, geheel vrij te maken; een cm of 10.
  4. Niet als je het toilet niet doorspoelt
  5. Via 45 graden en T-stuk-45-graden (ik zou dat een Y-stuk noemen maar meestal staat er T-45 graden) geeft beste doorstroming en minste kans op verstopping

    Heel veel suc6 met deze leuke klus!
 

Markus

  • #3
@fiesiekus: Het is niet altijd gezegd dat een T45 stuk een betere doorstroming geeft. Als je het sec bekijkt vanuit de stromingsleer en met vloeistoffen uiteraard wel, maar met de vervuilingen dir door een riool gaan gelden er andere regels. Soms kan te snel stromend een nadeel zijn i.p.v. een voordeel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij een horizontale leiding worden 45 graden t-stukken gebruikt, bij standleidingen stromings t-stukken.

Stromingssnelheid wordt veroorzaakt door de afloop van een riolering en niet door de vorm van een t-stuk.
 

Markus

  • #5
Stroming is een combinatie van beide. Te hoge stroomsnelheid kan tot gevolg hebben dat het water onder het drijvende zeepsop wegstroomt en er zo zeer snel zeepresidu neerslaat in de leidingen.
Haakse bochten zullen de doorstroming sterker vertragen dan 2 na elkaar geplaatste 45gr bochten. De vorm van T-stukken en bochten doen er dus wel degelijk toe!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
@ Markus, wanneer de vorm van aansluitstukken de stromingssnelheid moeten (helpen) regelen is er iets fundamenteel mis met de aanleg van het riool, het afschot is dan veel te groot.
 

Fiesiekus

  • #7
Ik heb, bij nader nadenken, in de door mij aangelegde standleidingen 110 rond, altijd Y (T-45) stukken toegepast, zowel in het horizontale als in het verticale vlak en bochten 90-graden in het verticale vlak. Maar gaat het hier nu om een vertikale leiding of om een horizontale leiding? Volgens mij moeten we over "vlakken" praten waarin de overgangen geplaatst worden misschien? In het horizontale vlak moeten 45 graden bochten worden toegepast.
Zie dit overzicht
 

Markus

  • #8
Nou, dat zegt het wel lijkt mij. Prachtige link!!
 

Pepjo

  • #9
Volgens diezelfde link moeten de afvoeren van wasmachine, vaatwasser en keukengootsteen uitgevoerd worden in 75 mm :shock:
 

Markus

  • #10
Ja dat zag ik ook, maar dan alleen in het horizontale vlak. Ik heb dat ook nog nooit gehoord, gezien of dusdanig uitgevoerd, maar misschien iemand die veel nieuwbouw doet die er iets meer over kan zeggen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Deze nieuwe voorschriften zijn er al een paar jaar :wink:
 

Pepjo

  • #12
O.K. Zullen we dan nu maar weer eens op een geluid van de TS wachten ?
 

Markus

  • #13
Ik ben er nog even ingedoken. Op vraag 5 wil ik specifiek antwoorden dat aansluitingen op een standpijp ten allen tijden haaks moeten worden uitgevoerd.
 

Fiesiekus

  • #14
Maar de vraag was:
Jaboba schreef:
Moet deze aansluiting van de standleiding op de rioolpijp loodrecht zijn of kan dit beter via een bocht?
en dat is andersom t.o.v. bijv. "WC op standpijp" en heeft als doel: voorkomen van onderdruk stroomopwaarts . Bovendien is 't stromingstechnisch gezien een andere situatie. Maar eerlijk gezegd wordt het mij ook niet duidelijk: T-45 of T-90.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Bij vraag 5 moet de aansluiting of met een stromingst-stuk 90 graden of met een haakse bocht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu