Nieuwe riolering aan leggen vragen

Fremp

  • #1
Beste klussers,

Ik ga een nieuwe riolering aan leggen en heb hierover een aantal vragen:

1. Het hoogte verschil tussen mijn aansluiting van mijn huis tot aan de gemeente is ongeveer een meter over een afstand van 11 meter; per meter betekent dit dus een afschot van +/-10 cm, wat veel te veel is. Van andere berichten begreep ik dat een afschot van 2 a 3 mm per meter ideaal is (ook wordt dit nogal eens tegen gesproken met 1 cm per meter).

Om een goede afschot te krijgen zal er dus met behulp van 2 45-graden bochten een verval gemaakt moeten worden. Kan ik dit het beste aan het eind of begin plaatsen?

En kan zo'n verval in eens een meter hoog zijn of is het verstandiger dit op te delen in kleinere vervallen?

2. Hoe diep moet de rioolbuis minimaal zitten ivm vorst. De buis gaat bij mij op ongeveer 20 cm het huis uit.

Bij voorbaat dank voor de reacties
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hier moet je het kunnen vinden.
Ben je gelijk volledig op de hoogte wat betreft het bouwen van een riool installatie.
 

Fremp

  • #3
@Wgb. Volgens mij gaat dit handboek alleen maar over rioolaansluitingen binnenshuis. Mijn situatie gaat juist over buiten. Daarnaast kan ik beide vragen die ik heb, niet beantwoord krijgen met behulp van dit handbook.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #4
Als je z'n groot verval op moet vangen is het sowieso verstandig om een polderstuk te plaatsen. Dit is een expantiestuk voor in de grond en zal de zetting van de grondslag opvanngen. een polderstuk werkt al gauw 80 á 90 cm en hiermee vang je dus al een groot deel op van het door jou te overbruggen hoogte verschil.

Als je het belletje van je waterpas tegen de streep aan houd zit je ongeveer op 1 cm per meter afschot.

sucses met de klus.

John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu