Nieuwe HR ketel maakt lawaai

Hamerhead

  • #1
Hallo, mijn nieuw geplaatste Intergas HR ketel, 4 maanden oud, ondervindt het volgende probleem:

Het maakt lawaai waarna het condenswater dat nog in de afvoerpijp zit, is horizontaal geplaatst, naar buiten loopt net alsof er plotseling een kraantje open is gegaan. Dit gebeurt met name na een douche of als de verwarming aan staat.

We hebben 2 keer moeten resetten om het weer aan de gang te krijgen.

Het is maar een paar maanden geleden geplaatst maar de zzp'ers die het geplaatst hebben geven mooi niet thuis.
Voordat ik iemand anders naar laat kijken wil ik toch een indicatie van het probleem om een verdere bullshit te vermijden.
En ik weet het maar heb nu niks aan, aan opmerkingen over garantie, aanmaningen bla bla bla. Er lopen nu eenmaal mensen rond die hun verantwoordingen niet willen oppakken. En ik wil dit hoofdstuk nu toch graag afsluiten.
 

Greenies

  • #2
Wat voor lawaai?

Dat er meer condenswater wegloopt als er warm water wordt gebruikt is niet zo raar. De ketel is dan in bedrijf.

Je kan de afvoer controleren op een eventuele verstopping. Slang erin en kijken of het voldoende wegstroomt.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
Haal er gewoon een echte erkende installateur erbij die
verstand van dit merk heeft.
Als je nu al ellende hebt, zou ik het niet vreemd vinden
als er meer dingen niet correct zijn gemaakt.
Laat dan de installateur alles controleren of het voldoet
aan alle keuringseisen en normen, dan weet je zeker dat je
veilig woont en geen gevaar hebt hangen voor je omgeving :idea:
 

Hamerhead

  • #4
@ Greenies, het is een bonkend geluid soms kloppend.
Dat wil ik toch de installateur laten doen. Er zit een soort bocht in, een soort korte zwanenhals die naar de ketel gaat. Het kan zijn dat daar toch water in blijft en door het een en ander eruit gepompt wordt als het vol is.


@DexterXL, dat wil ik zo en zo doen maar ben nu voorzichtig en wil een soort richting hebben zodat ik hun advies op waarde kan schatten. Maar weet dat dit een moeilijke is.

Maar in ieder geval bedankt!
 

Freekcv

  • #5
Plaats eens een foto
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #6
Als je een keuringsrapport krijgt bij de controle van de
ketel, dan hoef je je geen zorgen te maken over hun advies.
Is puur een kwestie van kijken of alle onderdelen onder de
ketel erin zitten, en of hij rookgaszijdig correct is
aangesloten, en uiteraard de huisinstallatie op gaslekkage
testen, en ook een O2/CO2 meting erbij....

Daarna vrolijk de factuur bij de zzp-er indienen :mrgreen:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Bonken en poffen duid op een probleem in gas/lucht verhouding.

Golf water na gebruik, geeft mij te denken aan een probleem in de Rookgas afvoer, en dat geeft ook gas/lucht problemen.

Een paar foto's hier zouden al helpen.

Een rekening indienen kan alleen als je hem van te voren hebt gewaarschuwd en een termijn hebt gesteld waarbinnen hij het zelf mag regelen.Anders geef ik ej weinig kans.

Maar hij was iig wel lekker goedkoop.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #8
Als het water in de horizontale rookgas pijp naar buiten loopt, zit hij al verkeerd. Dat hoort naar de ketel af te lopen.
Zwanenhals in rookgas? Dit schreeuwd om een foto. Als er water in blij staan, kan ook een bonkend geluid geven.
Groeten b
 

Hamerhead

  • #9
Dank allen voor jullie reacties,

Vanochtend is een andere installateur langs gekomen en het een en ander bekeken. ( @DexterXL, er was geen rapport bij, moet je dat uitdrukkelijk vragen?)
Hij kon niet iets vinden waaruit moet blijken dat het verkeerd geïnstalleerd was.
Het enige is dus dat het water de verkeerde kant uitloopt. Als het goed is kan dit met enkele ingrepen verholpen worden. Dan wordt er daarna weer bekeken of alles goed blijft functioneren.
Zelfs de "zwanenhals" en bochtje was toch geen probleem en vaak gebruikte oplossing.
Het blijft een mysterie waarom ervaren installateurs dit gedaan hebben. Een mogelijke verklaring is dat ze door voortschrijdend inzicht tijdens de klus er achter kwamen dat ze een bepaalde zekerheid moeten inbouwen om het water af te voeren en ervoor gekozen hebben dit naar buiten te laten lopen. Maar zelfs dan is het niet logisch en hoogst ongebruikelijk.

Nu op naar de volgende fase!!
 

Panic

  • #10
Dit schreeuwt echt om foto's.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #11
Een muurdoorvoer mag niet aflopen naar buiten. Wat de installateurs ook zeggen.
Hij moet aflopen naar de ketel.
In de winter krijg je er nu ijspegels aan, en die wil je niet op je kop krijgen.
De zwanenhals? Ik schreeuw nog steeds om foto,s.
Groeten b
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #12
.....geen rapport? lijkt mij dan ook dat er geen rookgasanalyse
is uitgevoerd, vaak krijg je daar direct een uitdraai van.
Dan zou je denken dat ze alleen een installatie keuring
hebben uitgevoerd.
Gelukkig hebben ze gene bijzonderheden gevonden, dan kan je
iig rustig en veilig slapen :wink:

De factuur is vaak ook het bewijs van keuring
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #13
Uitdraai van een rookgas analyse word niet standaard gemaakt, niet iedereen heeft een printer bij zijn meet apparatuur. Is ook geen verplichting om een print te maken ervan. Zelf heb ik hem wel, maar maak hem alleen op verzoek van de klant.
En als ik eerlijk ben, een rapport na het plaatsen van een ketel, heb ik ook nog nooit gezien laat staan gemaakt.
Groeten b
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #14
In België gebeurt dat wel.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
Als ik het werk van een ander moet beoordelen, dan maak
ik altijd een rapport op incl rganalyse....
Is een stukje je zelf indekken tegen aanspraakelijkheid,
omdat je aan de ketel gezeten hebt, ben je vanaf dat moment
verantwoordelijk....
Gebeurd ook standaard bij ons bij het afpersen van de gas
huisinstallatie, krijgen dan ook gelijk een sticker op de
gasmeter zodat een volgende monteur gelijk ziet wanneer
de laatste keer was.

Misschien ligt het aan het soort klant hier, maar ze willen
iets tastbaars hebben/zien :roll:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Het heeft allemaal et aansprakelijkheid te maken, meeste klanten willen gewoon iets om bij problemen hun verantwoording in te dekken.
Bij ons is standaard dat je of een print maakt van de analyse en deze in het logboek doet.Of dat je de analyse opslaat op die sd kaart en je de waarden vermeld in het service logboek.

Maar ik heb niet het idee dat TS de boel bekeken wil hebben of zijn probleem wil oplossen via Klusidee, ik zie nog steeds geen foto's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu