Nieuwe (aparte) groepenkast voor keuken

Berre

  • #1
Sinds vorig jaar woon ik in een huis van 1964 (BE) waarvan de installatie bij de aankoop vele gebreken had bij de verplichte keuring. (Herkeuring door nieuwe eigenaar (ikzelf) is verplicht uit te voeren binnen de 18 maanden na de aankoop.)

De flagrante inbreuken heb ik reeds gecorrigeerd. Dat was trouwens hoogdringend, sommige kabels waren verkoold...)

De huidige toestand is als volgt:

Een ondermaatse meterkast: 3 fasen x 25 A nominaal (maximaal toegelaten per eindgroep: 10 A). De zes groepjes kunnen samen dus slechts 60 A aan.

ELECTRABEL heeft de 3 fases afgezekerd met ouderwetse smeltzekeringen van 16 A (in verzegelde kast). Eén daarvan is onlangs vervangen door Electrabel omdat de (zes) eindgroepen zwaarder zijn afgezekerd zodat ze die hoofdzekering van 16A de geest gaf. (Dat heeft me 95 euro gekost voor 10 minuten werk).

Het krasse is dat ELECTRABEL er nu 25 A heeft ingestoken, omdat 16 A hoofdzekering blijkbaar niet meer bestaat.

Ik wil nu een nieuwe meterkast met nachttarief laten plaatsen voor de nieuwe keuken met een inductieplaat 7200 W 3 fasen en twee ovens (1 combitron en 1 combisteam) een friteuse 3500 W en een grote koelkast. Verder komt er een vaatwas; een wasmachine en een linnendroger zijn er al.

De oude groepenkast heeft, zoals gezegd, zes groepjes (2 per fase) Dat is ontoereikend.

Ik heb reeds een nieuwe groepenkast gekocht voor 24 modules, één 3 fasen ALS 300 mA , 2 enkelfase ALS 30 mA en 14 stuks automaten in diverse waarden (16 en 20 A), (Het was een aanbieding die ik niet kon laten liggen)

Nu wilde ik graag (voor het gemak) een tweede groepenkast vlak onder of in de keuken. Vanaf die kast kan ik dan met korte kabels naar de respectievelijke toestellen. Ik zou elk zwaar toestel apart willen zekeren, in de eerste kast is daar te weinig ruimte voor.

Ik vraag me nu het volgende af:

Welke kabel (3 fasen) moet er tussen de beide groepenkasten (6 of 10 mm²?)
Of moeten beide kasten onafhankelijk van elkaar kabels vertrekkende vanaf de meter?

Moet de tweede kast een eigen ALS 300 mA of mag die mee aan de ALS van de eerste kast?

Moeten de kooktoestellen een ALS 30 mA hebben of is dat alleen verplicht voor de toestellen die met water werken?

Moeten er aparte hoofdschakelaars in beide kasten naast de reeds aanwezige ALS die toch ook als schakelaar functioneren? (De nieuwe nog te plaatsen meterkast van ELECTRABEL zal reeds een hoofdschakelaar hebben, de huidige oude meter had die niet, vandaar mijn vraag)

De voorschriften in NL lijken me strenger dan in BE. Vermits ik toch grote kosten zal maken houd ik me liever aan de strengste regels.

Het is niet de bedoeling dat ik de aanpassingen zelf uitvoer. Maar ik heb van zogenaamde 'specialisten' al verschillende meningen gehoord die me behoorlijk verwarren. Ik zou willen vermijden dat ik na de keuring mag herbeginnen.

Dank voor uw advies.
 

Appeltje

  • #2
Je sluit af met de mededeling dat je al verschillende meningen gehoord hebt maar zoals je al gezien hebt, wijken de normen wellicht af. Of NL dan altijd het strengst is, is de vraag. Of je dus echt iets met deze antwoorden kunt, is ook de vraag.

In ieder geval is het bijna nooit handig om een onderverdeler te maken. Waarom niet?
a) gebruiksgemak, alle zekeringen centraal is handiger
b) selectiviteit: een onderverdeler moet in de hoofdverdeler afgezekerd zijn, om zeker te weten dat de zekering in de onderverdeler gaat en niet die in de hoofdverdeler moet de hoofdzekering in de hoofdverdeler 2 stappen hoger zijn. Bij 16a moet de zekering die de onderverdeler beveiligd dus 25a zijn. Hetgeen weer tot gevolg heeft dat je HOOFDzekering, ook weer 2 stappen hoger moet zijn en dat is bijna niet te doen/ te betalen.

Laat de onderverdeelplannen dus varen, vervang desnoods de bestaande groepenkast (of bouw de nieuwe er aan vast) en leg wat kabels naar de keuken. Je plannen om zware apparaten een aparte groep te geven is wel verstandig. In je keuken krijg je dan dus sowieso 7 apparaatgroepen, waarvan eentje 3 fasen. Die koelkast is niet zo spannend qua vermogen dus daar hoef je niets apart voor te regelen.

Verder kan ik je wel wat zaken noemen die hier de norm zijn maar België kan best anders zijn, raadpleeg dan ook bronnen in België.

* Hoofdschakelaar verplicht
* Alle groepen moeten achter een aardlekschakelaar en verdeelt over minimaal 2 aardlekschakelaars (30ma)
* WCD's in de keuken boven het aanrechtblad verdeeld over minimaal 2 groepen
* Vaste apparatuur van >2kW dient een eigen groep te hebben
* Zekeringen van 20a zijn hier niet toegestaan in normale huissituaties.

Gr. Richard.
 

Gb1974

  • #3
Voor verdeling in de keuken zou je bv een Hager Keuken Energybox kunnen gebruiken.
Deze kun je onderin een keukenkastje plaatsen en vanaf hier alle groepen tbv de keuken halen.
Wel ben je een deel van het kastje kwijt.
 

Lichtpunt

  • #4
Voor dit soort kasten dien je een tussenzekering te plaatsen in de normale verdeelkast van 3phasen 20A, hiermee ben je dan toch selectief beveiligd.
Wel zijn deze kasten best duur in aanschaf.
(De jaarpremie van een goedkoop ziekenfonds voor jouw wensen)
Goedkoper is de aanbeveling van appeltje te volgen of de keuken moet in een ver achterhuis gesitueerd zijn.
 

Black Knight

  • #5
Ik zou ook de raad van Appeltje volgen, met de volgende uitzonderingen (wetgeving geldend in BE)

Enkel de "natte" (keuken, buiten, badkamer) groepen moeten achter een 30mA ALS, de rest mag achter 300mA. De beperking van max 4 groepen per ALS geldt niet in BE.

Automaten van 20A zijn doodnormaal en toegelaten in BE voor normale kringen met 2,5mm² draad. Let wel op met dunnere (bestaande) bedrading en licht/gemengde kringen, vaak is deze maar 1,5 mm² en moet je 16A automaten toepassen.

Hoofdschakelaar : vind ik niets van terug in de AREI. Enerzijds dient je 3-fasen ALS al als hoofdschakelaar, anderzijds (meestal) de schakelaar op de tellerkast.
 

Lichtpunt

  • #6
Black Knight schreef:
de schakelaar op de tellerkast.

@Black
Is het mogelijk hier een foto van te plaatsen om te zien hoe dit eruit ziet?
Dit is voor mijn persoonlijke nieuwsgierigheid.
Wordt met deze schakelaar de gehele spanning afgeschakeld?
 

Black Knight

  • #7
Overal waar ik al aan huisinstallaties (in BE) gewerkt heb, zit een schakelaar op de kast. Deze zit steeds tussen de teller en de leiding naar de zekeringkast.

Hierdoor is het in BE gemakkelijk om de volledige zekeringkast spanningsloos te zetten en/of te vervangen zonder zegels te moeten verbreken. Deze schakelaar werkt ook als hoofdzekering, en is dus steeds afgestemd op het maximale mogelijke verbruik.

Foto : Hier zie je duidelijk de tweepolige schakelaar zitten (hier in de vorm van een automaat, maar er bestaan ook andere types).
afbeelding ontbreekt
 

Lichtpunt

  • #8
In NL vind je deze hoofdautomaten ook bij nieuwere installaties, ze zijn dan alleen geplaatst voor de meter onder het meterbord.
Omdat ze enkelpolig zijn dient er toch in voorkomende gevallen een meerpolige hoofdschakelaar geplaatst te worden na de meter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu