Nieuwbouw muren verven en behangen...

Uomo

  • #1
We betrekken binnenkort een nieuwbouw woning en willen sommige kamers behangen en andere kamers schilderen. Alle muren zijn onbehandeld, dus ze zijn niet behangklaar of wat dan ook.

We hebben ons een beetje georienteerd en nu horen we allemaal tegenstrijdige berichten, zowel van geoefende doe-het-zelvers als van aannemers.

De één zegt dat er gestuct moet worden voordat er behangen kan worden (ivm oneffenheden en het loslaten van behang), maar dat de kamers die we willen verven evengoed in een kleur gestuct kunnen worden, zodat er niet meer geverfd hoeft te worden.

De ander zegt dat er niet gestuct hoeft te worden voordat er behangen gaat worden, en dat stucwerk na verloop van tijd gaat scheuren vanwege vocht in de muur.

Wéér een ander zegt dat we de muren moeten voorbehandelen en dat we met goedkoop behang moeten werken, om vervolgens een half jaar later duurder behang te kopen (hetgeen ons natuurlijk zeer onaantrekkelijk lijkt).

Eventueel is niet behangen voor ons een optie, maar evengoed vragen wij ons af: wat is wijsheid? Wat moeter allemaal gebeuren voordat we kunnen behangen en verven op onbehandelde muren?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zijn de muren dan ook helemaal niet gestuct of dergelijke?

Hoe zijn ze dan afgewerkt? Kale beton? Gasbeton / gipsblokken of zo?
Of iets ander? Graag wat informatie over waar die muren van gemaakt zijn.
 

Uomo

  • #3
De muren zijn inderdaad niet gestuct, niets. Het is kaal beton, ik denk gasbeton?

't Zijn in ieder geval geen blokken. Ik heb de sleutel nog niet, dus kan niet checken...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ingeval van nieuwbouw wordt in het algemeen geadviseerd om niet meteen te gaan verven, omdat de muren eerst grondig moeten drogen.

Helemaal niet gestuct kan ik me haast niet voorstellen, er zit toch altijd wel een afwerklaag op?

Inderdaad wordt meestal een bouwbehang (vrij dun, goedkoop papieren behang) geadviseerd, dat haal je er na een paar jaar zó weer af. Dan zijn de muyren pas echt droog en kun je verder gaan...

Of je de verse muren kunt (laten) stuken, weet ik niet, ik vermoed van wel. Maar voor verven daaroverheen geldt precies hetzelfde: beter wachten.

Misschien toch eerst maar even kijken wat precies de echte afwerking is als je de sleutel hebt gekregen?
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
In zulke gevallen (nieuw pleisterwerk ) kan een kalkverf of een ademende acrylaatverf niet te veel kwaad.
Ze laten het vocht uit de muren zweten. Gebruik absoluut geen LATEX, dit sluit de muren af!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu