Nieuw dak voor schuur

StefJager

  • #1
Hallo,

Mijn oude schuur achter in de tuin heeft een dak van asbest platen. IVM stormschade moet dat dak vervangen worden, en daar heb ik al een bedrijf voor geregeld, dus dat is verder OK.

Ik heb eens wat rondgekeken, en qua prijs en hoe het er uit ziet wil ik er waarschijnlijk easy shingles op leggen (die bitumen shingles). Daar moet echter wel een ondergrond onder, want die dingen bezitten van zichzelf geen steun. De golfplaten die er nu op zitten zijn sterk genoeg om de 2,5 meter te overbruggen, dus ik moet met flink wat balken en platen aan de slag.

Wat is het meest geschikte, en niet al te dure plaatmateriaal waarop ik die shingles kan leggen? Ik zat zelf te denken aan een gewone simpele spaanplaat of zo, maar kan dat? Eventueel met een folie er over heen of zo?

Alvast bedankt voor tips en hints,

Stefan
 

Fiesiekus

  • #2
Underlaymentplaten. Dampdoorlatendefolie is nooit weg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Zie hier, bovenste link (PDF).
Gebruik nooit folie onder de shingles of onder het plaatmateriaal, is het nodig iets te gebruiken dan is de door de fabrikant aanbevolen en speciaal voor dit doel geschikte folie het enige wat u moet gebruiken.
Deze folie is vrijwel nooit nodig.
 

Edwin 41

  • #4
Onder de shingles breng je te alle tijden 1e laag aan die word er waterdicht onder gemaakt.
beter te isoleren dat klopt.
Maar er is niet 1 dakdekker die dit zonder 1e laag aan brengt,omdat het nog wel eens gebeurd dat er 1 shingle tussenuit waait en dan heb je direct lekage en anders niet.(dit heeft met garantie te maken cq voorschrift)

Ook op het genoemde linkje hebben ze het over

advies onze onderlaag UNDERLAYER EASY-SHINGLE
Als Jan plastic folie bedoelt heeft hij 100% gelijk dit word nooit gebruikt.
 

StefJager

  • #5
OK. dus volgens de links hoeft er geen onderlaag onder als de hoek groter is dan 25 graden.
Op een dak met een helling groter dan 25° kunnen de Easy-shingles Standard, Special (= model beverstaart) rechtstreeks op de houten ondergrond worden aangebracht.
volgens de fabrikant

Wel, die is bij mij 30 graden, dus dan zou er niks onder hoeven. Wat is dan een geschikte houtsoort?

Bedankt voor de tips,
Stefan
 

Edwin 41

  • #6
Geloof me nou doe er wel een onderlaag onder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu