Neuslatten schroeven of spijkeren?

MDK

  • #1
Beste medeklusser,

Wij zijn onze ventilatieglaslatten aan het vervangen, deze waren niet heel slecht, maar het was te veel werk om ze netjes te krijgen, dus hebben we ze eraf gehaald. Dezelfde latten waren niet verkrijgbaar, maar we kwamen neuslatten tegen, en dat vinden we eigenlijk toch wel mooier.
Mijn man en ik hebben nu een discussie of ze moeten worden geschroefd of gespijkerd. Volgens mijn man moeten ze geschroefd worden, zodat je met onderhoud ze er makkelijk even vanaf haalt om daaronder weer te verven. Volgens mij hoeft dat niet.
Wie kan ons helpen? Wat is beter: schroeven of spijkeren? :lol:

Groet,
MDK
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het kan allebei. Belangrijkste is dat je rvs spijkertjes of schroeven gebruikt en in beide gevallen voorboord. Schroeven is wat omslachtiger, want je zal ook nog moeten verzinken (souvereinen). Aan de andere kant is het risico dat je door je ruit heen mept weer beperkter t.o.v. timmeren.

Het is overigens niet gebruikelijk om glaslatten nadien los te halen om eronder te gaan verven want je kit ze in de regel af.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
En de liggende lat moet wel van ventilatie openingen voorzien zijn.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dat is bij HR++ verplicht, maar bij gewoon dubbelglas ~geloof ik~ niet. Ik zou zelf desondanks altijd wel ventilatielatten gebruiken.
 

MDK

  • #5
Door de neuslat op blokjes te plaatsen behouden we de ventilatie, dus dat hebben we voorzien.

Groetjes,
MDK
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu