Nefit HRC 23 VT combiketel expansievat kapot

Marian

  • #1
Probleemgeval: een Nefit HRC 23 VT combiketel.

Sinds 4 weken "verdwijnt" er regelmatig 0,5 bar of meer aan druk.
In eerste instantie dacht ik dat er te veel lucht in zat omdat men rond die tijd i.v.m. (een kleine) renovatie een nieuwe radiator heeft opgehangen (dus systeem helemaal leeg bij verwijdering van de radiator en een week later weer helemaal leeg voor het ophangen van de radiator).

De heren van de cv-installateur hebben het hele systeem weer gevuld tot 1,5 bar, na 7 dagen was de druk gedaald tot minder dan 0,5 bar.

Bijgevuld, alle radiatoren ontlucht (zat geen lucht in) en na een week weer 0,5 bar weg. Weer bijgevuld, nu volgens de handleiding tot 2,0 bar. Na 3 dagen 0,5 bar weg en een week later weer minder dan 0,5 bar druk.

Na het lezen van het forum las ik de tip over het tegen het expansievat tikken. Het bovenste gedeelte (ongeveer een kwart) klinkt leeg, de rest klinkt vol. Nadat de cv op temperatuur is, is de druk in het systeem bijna 2,5 bar.

Is mijn vermoeden juist dat het expansievat de geest heeft gegeven of kan er meer aan de hand zijn?
Graag een reactie van een kenner.
Alvast mijn grote dank.

P.S.
Het vat is 12 jaar oud.
 

Sil

  • #2
Ga er maar gerust van uit dat het vat inderdaad vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur tussen de 7 en de 11 jaar.

Bij een grote waterzijdige klus behoor je een vat op leeftijd eigenlijk altijd te vervangen om problemen voor te zijn.
 

Marian

  • #3
Bedankt Sil,

Maandag komt er een monteur, dus ik weet nu dat hij mij niets wijs hoeft te maken.

Het was trouwens geen grote klus, er is alleen een kleine radiator vervangen in het toilet.
 

Bloemie

  • #4
Je instalateur kan het zo testen, door even het vat er af te draaien, zit hij vol water dan is hij stuk.

Laat hem ook gelijk een nieuwe overstort plaatsen.
 

Marian

  • #5
Maandag is de monteur geweest. Het expansievat was inderdaad kapot. Hij had er water uit laten lopen en toen hij het vat er af haalde ging hij nog zowat door z'n hoeven door de hoeveelheid water die er nog inzat.

Het vat klinkt nu bij het er tegenaan tikken zoals het moet klinken.

Het expansievat is dus vervangen en het drukprobleem is verholpen. Na bijna een week is er geen druk meer "verdwenen".

Bedankt voor jullie reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu