Nefit fasto VR2520 combi in storing??

Fdeb

  • #1
:roll:


Nefit fasto VR 2520 combi

Dag mensen,

wij hebben de bovengenoemde CV ketel hangen en zitten met het volgende probleem;
Als we warm water vragen via de kraan (keuken en douche) dan gaat de CV de kachels verwarmen en komt er koud water uit de kraan. Pas na een minuut of 6 a 7 water stromen komt het warme water.

Wat zou ik hier, als leek :lol: zelf aan kunnen doen??
Er zit helaas maar weinig geld in t laatje, wellicht heeft iemand een tip?

Alvast bedankt!

grt.,
FdB
 

Lytjepole

  • #2
Klinkt als een defecte driewegklep. Dit is voor een beetje handig iemand wel zelf te vervangen alleen is de klep zelf redelijk aan de prijs dacht ik.
 

Fdeb

  • #3
Oke, maar hoe sluit ik uit dat dat het ook echt is??
 

Lytjepole

  • #4
Tja das lastig. Dat zijn dingen die je niet via een forum of met plaatjes kan bevestigen.

Dit is de klep, als ik het goed heb:
Klep.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #5
Alleen het binnenwerk vervangen is al wat goedkoper ;)

Klep

en controleer even of bij het opstarten van de pomp je manometer wel een paar tienden omhoog schiet,,, is dit wel het geval dan kan je normaal gesproken met het binnenwerk voldoen,, de hele klep incl huis en magneetspoel is bijna nooit nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Willen de heren wat zorgvuldiger omgaan met plaatsen van links ?
Zie ook de forumregels.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #7
Okay idd je hent gelijk,,, sorry,,

ht ging mij om ts kosten te besparen,, vandaar.
 

Fdeb

  • #8
Ketelchrisje schreef:
Alleen het binnenwerk vervangen is al wat goedkoper ;)

Klep

en controleer even of bij het opstarten van de pomp je manometer wel een paar tienden omhoog schiet,,, is dit wel het geval dan kan je normaal gesproken met het binnenwerk voldoen,, de hele klep incl huis en magneetspoel is bijna nooit nodig.
..is dat binnenwerk een kwestie van slijtage? ketel is van '97

Ik zie op de foto een Oring, die sluit dan niet meer goed af ofzo?

Dus jullie zeggen dat ik de klep moet uitbouwen, het binnenwerk vervangen en weer terugplaatsen?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #9
Het binnenwerk vervangen is redelijk simpel,

de cv aftappen en daarna de 5 messing schroeven van onder de flens uit de klep draaien
[let op een steeksleuteltje 8 kan handig zijn].

dan het bovendeel van het huis eraf lichten en het binnenwerk verwijderen:
even in een van de schroefgaatjes een tikje geven zodat hij draait in het huis en dan van onder met een pen en hamertje een tik geven door een van de schroefgaatjes in het messing onderhuis.

dan de nieuwe incl o ring plaatsen,, en let op dat de oude ring er wel mee is uitgekomen,

en idd dit is slijtage,, komt helaas maar al te vaak voor in "ons" vak.
 

Fdeb

  • #10
Ketelchrisje schreef:
Alleen het binnenwerk vervangen is al wat goedkoper ;)

en controleer even of bij het opstarten van de pomp je manometer wel een paar tienden omhoog schiet,,, is dit wel het geval dan kan je normaal gesproken met het binnenwerk voldoen,, de hele klep incl huis en magneetspoel is bijna nooit nodig.
..en als dit niet het geval is??
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #11
Dan is je opvoerhoogte van de pomp niet voldoende om de klep om te duwen, dus pomp defect.
 

Fdeb

  • #12
Ketelchrisje schreef:
controleer even of bij het opstarten van de pomp je manometer wel een paar tienden omhoog schiet,,, .
Even gekeken, als ik warm water vraag via de kraan duurt het heel even (lijkt alsof ik een ventilator hoor starten met draaien en wat -schakel- (klikken) en dat zie ik de manometer (het waterdruk gedeelte) van 2.2 naar 2.3 schiet. Dus.. de druk is wat hoger als de cv gaat branden, is dat wat u bedoelt? en kan ik dan waarschijnlijk volstaan met het binnenwerk van die klep?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #13
Idd dan alleen het binnenwerk vervangen is voldoende.

en dat het even duurt voor de ketel aanslaat is vrij normaal,,
de boilersensor moet eerst koud water "voelen" en schakelen en dan pas start het toestel.
 

Fdeb

  • #14
Als laatste, is het goed bedacht dat terwijl de thermostaat beneden UIT staat en toch de kachels met enige regelmaat warm/heet worden dat dat te maken heeft met het buffertje warm water dat de CV aanmaakt ivm de stand die op de knop staat, hij staat hier altijd tussen zuinig en comfort.
Dat is de enige logische verklaring die ik kan verzinnen als leek waarom de kachels toch warm worden
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #15
Klopt,,

je driewegklep [de sam-bedding] lekt vc zijdig en dus als je ketel opstart om het WW vooraadje op te warmen "lekt" er heet cv water naar je radiatoren.

dit wordt alleen maar erger dus doe er wat aan voor je in een sauna woont ;)
 

Fdeb

  • #16
Ketelchrisje schreef:
Het binnenwerk vervangen is redelijk simpel,

de cv aftappen en daarna de 5 messing schroeven van onder de flens uit de klep draaien
[let op een steeksleuteltje 8 kan handig zijn].

dan het bovendeel van het huis eraf lichten en het binnenwerk verwijderen:
even in een van de schroefgaatjes een tikje geven zodat hij draait in het huis en dan van onder met een pen en hamertje een tik geven door een van de schroefgaatjes in het messing onderhuis.

dan de nieuwe incl o ring plaatsen,, en let op dat de oude ring er wel mee is uitgekomen
Hai, ik heb deze actie gedaan en alles weer terug geplaatst.
Echter als ik de ketel nu vul spuit er precies vanuit de klep water naar buiten terwijl alle 5 de schroeven maximaal zijn vast gedraaid!
Dus.. nu maar weer aftappen en ?????
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #17
De rubber bidding zit niet goed op zijn plaats waardoor die nu lekt.

Los halen en goed monteren.
 

Fdeb

  • #18
Ketelchrisje schreef:
Het binnenwerk vervangen is redelijk simpel,

de cv aftappen en daarna de 5 messing schroeven van onder de flens uit de klep draaien
[let op een steeksleuteltje 8 kan handig zijn].

dan het bovendeel van het huis eraf lichten en het binnenwerk verwijderen:
even in een van de schroefgaatjes een tikje geven zodat hij draait in het huis en dan van onder met een pen en hamertje een tik geven door een van de schroefgaatjes in het messing onderhuis.

dan de nieuwe incl o ring plaatsen,, en let op dat de oude ring er wel mee is uitgekomen,

en idd dit is slijtage,, komt helaas maar al te vaak voor in "ons" vak.
nou, ik heb deze actie uitgevoerd, de klep lig nu goed in zn huis maar het zelfde (basis) probleem blijft.. Grr..
iemand nog een -ander- idee??
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #19
Nieuwe klep of nieuw toestel aanschaffen.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #20
Dan kan het nog liggen aan de magneetspoel bovenop de klep die je net vervangen hebt of toch de pomp die onvoldoende kracht heeft.

in een enkel geval kan ook de originele modulerende thermostaat problemen geven ,, die kun je proberen doior even de draadjes los te koppelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu