Nefit ecomline + blokverwarming

Konniekip

  • #1
Ons appartement is voorzien van blokverwarming waarbij ik de radiatoren in woonkamer heb voorzien van electrische ventielen die schakelen op 230V door een aan/uit kamerthermostaat. Dat werkt goed.
De overige radiatoren van de woning hebben thermostaatknoppen.

Sindskort heb ik voor de verwarming van onze kelder en warmwatervoorziening een Nefit Ecomline geinstalleerd. Die bedient nu slechts 1 radiator in de kelder, en gaat ook de vloerverwarming van onze badkamer voorzien. In de kelder hangt een Nefit modulerende thermostaat.

Ik worstel een beetje met de beste oplossing. Ik wil graag een radiator in de woonkamer erbij hangen die onze woonkamer helpt verwarmen door onze nefit ecomline. Daarnaast moet de temperatuur in de badkamer ook apart geregeld kunnen worden.

Wat kan ik nu het beste doen?

1. thermostaat knop op de vloerverwarming, thermostaat knop op de kelderradiator, en een modulerende kamerthermostaat in de woonkamer tbv de bijverwarming, naast de gewone aan/uit kamerthermostaat?

2. optie 1, maar dan zonder modulerende kamerthermostaat en de nefit combiketel een circuit 24/7 op temperatuur laten houden? Dan zou ik een 230V ventiel op de nieuwe radiator kunnen plaatsen die dan gevoed wordt door de nefit. Dit lijkt me veel meer energie kosten en spreekt me niet aan, maar lijkt wel het meest pragmatisch.

3. modulerende kamerthermostaat in de woonkamer die de nefit aanstuurt en dan ergens een 230V relais aan de nefit hangen die de 230V ventilen bekrachtigt. Bestaat er zoiets?
Jullie nog ideeën?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vindt men dit in het flat goed, eigen ketel naast blokverwarming ?
Veel hangt af van de vraag of je de blokverwarming betaalt per gebruik, en wat zuiniger stoken is. Je eigen CV ketel of de blokverwarming.

In geen van je oplossingen wordt de badkamertemperatuur apart geregeld.
1. is de simpelste oplossing, maar het lijkt me lastig instellen. De aan/uit thermostaat zet de blokverwarming uit als de temperatuur van de woonkamer hoger is geworden dan hierop is ingesteld. Als de modulerende thermostaat nét iets hoger staat houdt de eigen ketel de kamer op temperatuur, de blokverwarming doet dan nauwelijks mee, de ketel gaat hard werken en de badkamer wordt warm.
Het omgekeerde geldt als de modulerende thermostaat nét iets lager staat, dan houdt de blokverwarming de kamer wel op temperatuur, de ketel hoeft niet of nauwelijks te werken, zo blijft de bijverwarming koud en de badkamer ook.

2. kost inderdaad veel energie, badkamer, kelderradiator en bijverwarming zijn continu heet.

3. Zal moeilijk gaan.

Idee: modulerende thermostaat in de badkamer, thermostaatknop op 'extra' radiator in de woonkamer.

Idee: heeft de motorische klep misschien een eindcontact, of is iets anders te verzinnen dat de eigen ketel aan/uit kan aansturen gelijk met die 230V kleppen in de woonkamer? Scheelt gebruiksgemak, als de aan/uit thermostaat de radiatoren in de woonkamer aan zet gaat je ketel ook aan. Dit zal 's winters als u thuis bent regelmatig gebeuren dus de kelder en de badkamer worden ook verwarmd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu