Naden van een mdf kastje wegwerken.

Klussert74

  • #1
We proberen van 4 stukken MDF een simpel laag kastje te bouwen,
met deuvels. Daarna laten we de kanten met een freesmachine afronden.

De naden hebben we met plamuur bewerkt en geschuurd, maar toch blijf je de naden zien.
Hoe krijg je zo'n mooi strak geheel zoals een kastje dat uit een fabriek komt ?

Het mdf is 2cm dik.
 

Toon

  • #2
Alle raakvlakken lijmen met een vullende lijm. Na uitharding net zo lang schuren totdat het één vlak is. Let er wel op dat je beter een kopse kant kan schuren dan dat je het vlakke MDF gaat schuren.
 

Klussert74

  • #3
Toon, hartelijkdank voor je gouden tip. :!:
Dan wordt het kastje toch nog wat we ervan gehoopt hadden.
(de plamuur kan ik er nog makkelijk afhalen).
 

Toon

  • #4
Gerda schreef:
....(de plamuur kan ik er nog makkelijk afhalen)
Wat voor plamuur heb je gebruikt? Bij sommige soorten wordt er geadviseerd om eerst te gronden voordat er geplamuurd kan worden. Dit voor een betere hechting.

Bij mijn vorige reactie bedoelde ik dus dat je beter de plank MDF waarvan je de kopse kant dus ziet, beter iets overmaats is, zodat je daar wat af moet schuren, dan dat deze er binnen valt, en je moet van de "bovenkant" van de plank af gaan schuren, of dit plamuren. (moeilijk uit te leggen in woorden :oops: )
 

H@ns

  • #5
De naden blijf je of ga je op den duur weer zien.
Het is beter om de naden juist in zicht te houden door het kantje te breken, je krijgt dan wat ze noemen een visbekje.

Vullende lijm moet je in elk geval niet gebruiken want dan krijg je de naden erg moeilijk dicht en maak je de lijmverbinding zwak. Bovendien is dat bij een deuvelverbinding niet aan te raden!

Kopkanten van MDF altijd eerst gronden, dan plamuren.
 

Toon

  • #6
Het staat en hangt er hier al jaren goed bij in ieder geval.
 

Ericbijsma

  • #7
Je kunt de kopse kant een halve millimeter over laten steken, vervolgens glad schuren, en daarna alles glad strijken met MDF-vuller.
Heb hier zelf goede ervaringen mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu