Naden tussen gipsplaten 'te goed' gevuld

Shevhenco

  • #1
Beste klusexperts,

In ons nieuwe stekje hebben we onlangs nieuwe plafonds aangebracht. Gipsplaten van 120 cm breed met afgeschuinde kant tegen een flink stevig regelwerk.

In al mijn enthousiasme ben ik zonder me goed te informeren begonnen met gipsvuller uit het oranje pak. Omdat ik me had laten vertellen dat het spul bij het drogen zou krimpen heb ik de naden flink dik gevuld. Dus niet strak afgestreken, maar het wat dikker aangebracht.

Pas later kwam ik erachter dat dit spul (volgens de fabrikant en inmiddels mijn eigen ervaring) helemaal niet krimpt. Daarop ben ik flink aan het schuren geslagen. Eerst grof, daarna fijn afwerken.

Zonder latex ziet het geheel er nu strak uit, maar als ik met mijn hand langs ga voel ik op sommige plekken nog wel een beetje een bobbel. Het steekt geen centimeter uit ofzo, maar je voelt wel een paar millimeter verschil.

Omdat ik me de afgelopen dagen kapot heb staan schuren ben ik er een beetje klaar mee. Daarom de vraag. Zou je deze glad afgewerkte bobbels terugzien na het latexen? Hoe kan ik het eventueel vooraf testen. Of is jullie advies om er nog een paar dagen schuren tegenaan te gooien totdat ik echt niets meer voel.

En ja, ik weet dat stucen, etc beter is. Dus adviezen in die richting hoef ik nu even niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij strijklicht is zo'n bobbel altijd terug te zien, helaas zult u nog wat moeten schuren om het glad te krijgen.
 

StefanD

  • #3
Waar schuur je mee? Met schuurgaas zou zo'n bobbel toch zo weg moeten zijn.
 

Shevhenco

  • #4
Ik schuur met een schuurmachine van Bosch met daarop klitteband schuurpapier. Is schuurgaas beter? Dan ga ik dat morgen direct halen!
 

Tiho

  • #5
Schuurgaas is tien keer beter. Dat is ervoor gemaakt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
De naden zijn altijd lastig volledig weg te werken. Daarom film ik de volledige plaat af met gips. Is minder werk dan een paar keer de naad vullen+schuren.
 

Shevhenco

  • #7
Bedankt mensen. Ik heb gisteren schuurgaas gekocht en ben nog één keer overal langs gegaan. Op sommige plekken voelt het nog steeds wat bobbelig.

Ik heb als proef gisterenavond toen het donker was met de schijnwerper strak langs de plafonds geschenen. Ik zag toen (vrijwel) geen strijklicht. Als proef heb ik nu één plafond in een secundaire ruimte gesausd. Vanavond even kijken wat het resultaat is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu