Naden tusen betonnen plafonddelen vullen

Ictopussy

  • #1
Ik sta op het punt een huis te kopen, waar het plafond in de woonkamer bestaat uit betonnen plafonddelen met erussen een V-vormige groef. Om een ruimtelijker geheel te krijgen wil ik deze groeven dichtsmeren, om daarna het gehele plafond te (laten) spuiten/stucen.
Is dit aan te raden en zo ja, hoe kan ik deze groeven het beste dichtsmeren?
 

Droid

  • #2
Het wordt wel vaker gedaan.

Het is eenvoudig dicht te smeren met rotband, eventueel daarna nog de oneffenheden eruit halen met fix&finish.

Ik zou wel een gaasje over de naden doen, daarmee maak je de kans op scheuren kleiner.
 

Millew

  • #3
Die V-groef heb je doorgaans bij breedplaatvloeren. Op de prefabplaat wordt na het plaatsen nog een betonnen druklaag gestort.
Die voeg werkt dan niet meer en het gaasje is dus overbodig.

Als je het zeker wil weten, probeer er dan achter te komen wat voor een vloertype is geplaatst.
 

Ictopussy

  • #4
Hartelijk dank voor de bruikbare tips, Millew en Droid. Omdat het huis van 1992 is zal het beton niet meer 'werken', maar ik denk dat ik na het Rotband/Fix & Finish voor de zekerheid wat gaasband aanbreng, waarna de vakman de hele boel mag spuiten/stucen. :D
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Je moet je wel realiseren dat het vaak voorkomt dat de betonplaten behoorlijk ongelijk liggen ten opzichte van elkaar. Het opvullen van de naden leidt dan niet tot een vlak plafond. In sommige gevallen moet er een behoorlijke laagdikte aangebracht worden over het hele plafond om een vlak gehele te krijgen.

De v groef zit ook aan de platen om ervoor te zorgen dat het niet helemaal vlak liggen ten opzichte van elkaar niet opvalt.
 

Ictopussy

  • #6
Daar heb je wel gelijk in. Om het plan doorgang te laten vinden is het wel voorwaarde dat de platen voldoende in één lijn liggen. Als het verschil te groot blijkt te zijn, laat ik het plafond waarschijnlijk liever zoals het is: mét V-groeven. Is ook geen ramp.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ook kanaalplaten hebben V-groeven, en deze blijven altijd werken. Maar als je het plafond laat stucen, waarom laat je dan het afwerken van die naden ook niet over aan de vakman? Die weet wel hoe die dat moet doen en dan krijg je er waarschijnlijk nog garantie op ook.

Iemand die naad wel eens volgekit? :mrgreen:
 

Droid

  • #8
Millew schreef:
Die V-groef heb je doorgaans bij breedplaatvloeren. Op de prefabplaat wordt na het plaatsen nog een betonnen druklaag gestort.
Die voeg werkt dan niet meer en het gaasje is dus overbodig.

Als je het zeker wil weten, probeer er dan achter te komen wat voor een vloertype is geplaatst.
Dat is niet helemaal waar. Bij kanaalplaten wordt lang niet altijd een druklaag gestort. Over het algemeen worden de naden alleen afgestort, en geen complete druklaag. Gaasje kost niet zo veel, dus zou ik hem altijd toepassen.

Mn22, heeft een goed punt. Ik weet niet hoe dat vroeger was, maar tegenwoordig zie je het vooral vaak bij pasplaten aan het eind van een woning, dat die een andere toog hebben. Dat is als aannemer frusterend, aangezien je er niks aan kunt doen.

Als je dan een vlak plafond wil krijgen moet je hem over een groter stuk uitvlakken. Let vooral op waar de lichtpunten zitten en zorg dat je geen schaduwval krijgt, dan valt de 'onvlakheid' des te meer op.

Je kunt met een vlakke lat / waterpas bekijken in hoeverre de platen verschillen onderling. Dan kun je altijd nog zien wat je doet....
 

Millew

  • #9
Ik had het ook niet over kanaalplaten, maar breedplaatvloeren. Dat zijn twee verschillende typen. Bij kanaalplaatvloeren heb je inderdaad geen druklaag nodig.
Daarom mijn advies om het type vloer te achterhalen.
 

Droid

  • #10
Sorry, ik las je bericht verkeerd.
 

Limburg55

  • #11
Is het nodig om de V-naden eerst voor te behandelen met betoncontact ?
 

Droid

  • #12
Voorbehandelen is nooit verkeerd in mijn ogen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Voorbehandelen met betoncontact is essentieel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu