Naden gipsplaten

Boudewijn

  • #1
Ik heb volgens mij op het forum eens iets gelezen over de naden tussen gipsplaten - kan het alleen niet meer vinden :-(

Ik ga gipsplaten van 12,5 mm (260 bij 60) gebruiken (wand) - deze hebben geen 'ronde' / afgeschuinde zijkanten (de lange kant) zoals de 9,5 platen dat wel hebben.

Klopt het dat ik de zijkanten schuin moet afsnijden, zodat ze later te vullen zijn me tvulmiddel om glad te worden afgewerkt? Het is de bedoeling om ze straks te schilderen. Is niet de bedoeling dat ik daarna nog naden zie.

Alvast bedankt :!:
 

Boudewijn

  • #3
De 9,5 mm platen hebben al een afgeronde zijkant. Afwerking daarvan is veelvuldig beschreven oop het forum en andfere sites.
De 12,5 platen hebben niet zo'n afgeronde kant (waarom eigenlijk niet ?)

Dde vraag is dus of ik die zelf moet afronden, stuk vanaf moet snijden (schuin) om daarna goed te kunnen vullen / afwerken.

(wel bedankt voor je reactie hoor!)
 

Boudewijn

  • #4
Het gaat overigens om gipsplaten voor de wand :cool:
 

EdP

  • #5
Boudewijn schreef:
De 12,5 platen hebben niet zo'n afgeronde kant (waarom eigenlijk niet ?)
Ik denk omdat ze meestal gestuct zullen worden, dus een paar mm uit elkaar geplaatst worden en dan de naden volgezet met gips.

Schuin afsnijden en vullen met een naden vulmiddel kan ook. Aangezien je wilt sauzen, zou ik wel even eerst diepgrond aanbrengen. Het zal overigens zonder stucwerk/pleisterwerk niet eenvoudig zijn om de naden onzichtbaar te krijgen.
 

Boudewijn

  • #6
Mijn overbuurman stelde voor wapeningsband aan te brengen en daarna behang - zou ook een optie zijn.
Of ik moet gaan stuccen - en dat is een klus waar ik me liever niet aan waag ... Uitbesteden laat mijn rekening even niet toe :-(
 

EdP

  • #7
Dat gaas moet je alleen in nat gips toepassen, dus gipsmortel, gaas erin en weer gips erover.

Verven kan heus wel, alleen moet je dan wel heel secuur de naden wegwerken. Als je dat tenminste mooi vindt, kun je structuurverf gebruiken, dat maskeert nét iets meer dan latex alleen.

Het kan allemaal wel, ik zeg alleen niet dat het makkelijk zal zijn. Maar dat is stucen en pleisteren ook niet de eerste keer :wink: .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu