Na-isoleren dakbeschot

JeroenB22

  • #1
Als eerste mijn excuus voor het zoveelste isolatietopic,...

Maar zit met het volgende in twijfel. De een zegt dit en de ander dat, daarnaast wordt je op internet er ook niet goed van maar ja,...

Mijn zolder moét geïsoleerd worden, deze bestaat uit: dakpannen, Regelwerk, en het houtbeschot aan de binnenkant op zolder.

Er zit niks geen isolatie tussen, kwamen we achter bij het plaatsen van de rookgasafvoerpijp van de keuken.

Nu wil ik deze van binnenuit gaan isoleren, en heb isover zolderisolatie gekocht. 10cm dik en met alu folie er aan vast. Nu was ik al begonnen met het plaatsen van een regelwerkje tegen het dakbeschot aan met 10cm tussenruimte. Zodat hiertussen de isolatie kan. Maar nu even gestopt.

Heb in de punt van de zolder wel wat luchtgaten zitten, die behoorlijk tochten. Ook bij de kieren tussen de platen hout van het dakbeschot wil het naar redelijk binnen tochten.

Maar moét je nu echt een spouw plaatsen tussen het dakbeschot en isolatie? Om te ventileren? Op hun website zeggen ze van niet, en kan het strak tegen het dakbeschot aan.

Of eventueel bij strak tegen het dakbeschot ook de gaten in de punt van de zolder dichten,

Of toch open laten en hier en daar extra gaten bijzagen voor ventilatie van het glaswol?

Het is me wel duidelijk om alle naden na het plaatsen te dichten met alu tape. Maar zit even in de knoop met wel/niet ventileren van het stukje voor ik ga isoleren,..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die gaten dichtmaken. Ik zelf zou daar iets duns voor zetten. Desnoods iets van blik.
Zorg ervoor dat er iets van hout zit waar je moet tapen zodoende kan je de alu.folie nieten en de tape goed kan aandrukken. Deze verbinding moet heel lang dicht blijven en niet na zoveel jaar loskomen.

Let op. Eigenlijk moet je een onderdakfolie aanbrengen, deze zorgt ervoor dat er geen water op je dakbeschot komt bij stuifsneeuw of kapotte pannen.
Door de dampremmer wordt lekkage misschien niet opgemerkt je begrijpt dat dit niet ideaal is.
 

JeroenB22

  • #3
Kreeg vandaag nog een vlugge tip op m'n werk om DPC folie te gebruiken. Deze eerst tegen het dakbeschot aan de binnenkant te plaatsen. Schijnt aan de ene kant van de folie dampdoorlatend te zijn en aan de andere kant dampdicht. Huis is van '74 is een tussenwoning, en ik ben niet iemand die Ff buiten het dak op springt om die pannen er even af te halen,...

Dus de gaten en kieren aan de dakpanzijde zeg maar toch open laten en hier en daar een paar bij maken. Vervolgens Dpc folie? Zodat het lijkt mij, van buitenaf toch ventileerd? Daarna gewoon die glaswol ertegen aan .

Na het plaatsen van de glaswol, met de alu zijde aan de binnenkant alle kieren dichten en vervolgens afwerken met gipsplaten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
JeroenB22 schreef:
Kreeg vandaag nog een vlugge tip op m'n werk om DPC folie te gebruiken. Deze eerst tegen het dakbeschot aan de binnenkant te plaatsen. Schijnt aan de ene kant van de folie dampdoorlatend te zijn en aan de andere kant dampdicht.
Ik loop al een tijdje mee op deze bol en voor het eerst dat ik dit hoor. Nooit te oud om te leren. Waar vind ik enige uitleg.
 

JeroenB22

  • #5
Pfoeh, ben je niet de enige,...

Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord hoor!
Internet staat vol met die folie,..

Maar als ik verder nadenk, stel je gebruikt zo'n folie,...
De dampdichte zijde komt tegen het houten dakbeschot, en de dampdoorlatende zijde tegen de isolatie....

Dan kan het eventuele vocht/condensatiealsnog niet wegkomen,... Dus zou het toch ook weer geen optie zijn, maar anderzijds, mits goed aangebracht uiteraard mag/kan er ook geen vocht/condensatie inkomen zou je zeggen. Maar dat gebeurt op één of andere manier altijd wel lijkt me.

En tegen een houten dakbeschot mag volgens mij ook alleen maar dampdoorlatende folie toch?

Misschien deze tip maar links laten liggen, begin er teveel in te zoeken nu,...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Inderdaad, er kan alleen maar vocht komen als jij de damprem onvoldoende dicht aanbrengt. De randen rondom dampdicht aansluiten, deze vragen om aandacht.

Een flink aantal jaren bestaat een zogenaamde intelligente dampremmer. Deze kan zeg maar twee kanten opwerken. Maar dat is geen DPC folie. DPC folie is van de redelijk dikke zwarte folie. Zover mij bekend wordt deze niet als dampremmendelaag toegepast. DPC kom je vaak tegen in metselwerk, bijvoorbeeld aansluiting bij kozijnen.
Misschien een gevalletje van de klok horen luiden?
 

JeroenB22

  • #7
Ja, kan maar zo de klok zijn die geluid heeft inderdaad!

Maar even voor mijn idee->
- alle gaten en kieren in huidig dakbeschot dichten.
- een intelligente dampremmer gebruiken? zorgvuldig tegen binnenzijde dakbeschot aanbrengen. Met evt waar nodig een latje (baksteenzijden) om de folie goed dampdicht te kunnen monteren. Naden en andere gaten tussen baksteenmuur en latje evt dichtpurren.
- de glaswol met alu dampremmer (welke hier al aan vastzit) plaatsen.
- kieren/naden van de alu afwerking op de glaswol dichten met alu- tape.
- afwerken met gipsplaten.

Of mis ik toch nog iets?

Wordt zeker geen haastklus, heb er de tijd wel voor en kan zelf enorm pietluttig zijn,...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik had ook even hier moeten kijken. :wink:
Kieren dichten ok
Intelligente damprem op die plek zie ik alleen als bescherming van de isolatie, mocht er onverhoopt toch water voorbij de pannen komen. Deze folie kan er uiteraard ook voor zorgen dat het dakbeschot minder zal tochten.
 

JeroenB22

  • #9
Ik heb 1 keer het houten beschot een beetje nat gehad, dakpan zat niet helemaal lekker op z'n plaats, na plaatsen van de rookgasafvoer. Gelukkig sindsdien niet meer voor gehad. Heb dit huis nu 2,5 jaar. En kan op zolder verder geen vochtvlekken meer ontdekken sinds die tijd. Lijkt me in mijn situatie het handigst om gewoon wel de isolatie te beschermen.

Klopt nu je het zegt dat ook de folie tochtdicht kan werken inderdaad. Even niet bij nagedacht,...

Stel ik doe welke folie dan ook op de binnenzijde tegen het dakbeschot. Sluit dit goed af, houd tocht van buiten tegen, en er zou geen water binnen kunnen mogen komen.

Stel de winter treed in, de warmte stijgt omhoog. Er ontstaat vochtigheid. Dan zou de alu dampremmer die op de folie aan binnenzijde zit, de vocht toch enigsinds wel doorlaten in de isolatie in. Maar met de "intelligente" folie wat tegen het dakbeschot zit zou het dan weer naar buiten moeten kunnen trekken. Lijkt me dan weer niet handig om de gaten/kieren in het dakbeschot te dichten toch?

Sorry voor de wat dubbele vragen/beredeneringen zo,.. Maar wordt voor mij de eerste keer isoleren :mrgreen:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Je kan alleen een intelligente folie tegen je dakbeschot plaatsen.
Na het zien van de prijs ge je waarschijnlijk de kieren met kit, pur of weet ik veel dicht maken. :lol:

Kieren helpen niet. Op de planken gaat toch condens ontstaan. Rond de kier zou misschien geen condens ontstaan en het zal daar rondom wat sneller drogen maar de rest van het hout gaat nat worden.
Flinke kieren, zal je gelezen hebben, kunnen in de isolatie blazen waardoor de isolatie waarde terug loopt. Allemaal wazige zaken.

Alu.folie is 100% dampdicht. Hoe dampdicht jij die onderlinge cacheringen aan elkaar kan tapen bepaald het succes. Het houten dakbeschot kan een bepaalde hoeveelheid vocht verwerken. Komt er meer vocht voorbij de damprem dan het beschot kan doorlaten krijg je problemen. Je snapt dat dit niet te bepalen is.

Weet niet zeker. Volgens mij, vanaf binnen gezien, moet je voor de gipsplaten nog een raggelwerk aanbrengen. Er komen nogal wat gaatjes van schroeven in de Alu. damprem.
 

JeroenB22

  • #11
Dus eigenlijk gewoon de grote gaten en kieren dichten in het dakbeschot met pur, lange kieren evt dichten met blik of heel dun plaatje hout. En geen folieachtig iets gebruiken.

Dan gewoon daar de isolatie tegenaan en aan de binnenzijde de alu zijde goed dampdicht tapen en nieten. Vervolgens raggelwerkje inderdaad en dan afwerken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ja helemaal goed.
 

JeroenB22

  • #13
OK, dan ga ik toch verder op de manier die ik eigenlijk vanaf het begin al z'n beetje wilde gaan doen.

En hopelijk krijgen we geen last van vocht/schimmel of wat er ook maar kan gebeuren in de toekomst. Gewoon even secuur langs het dakbeschot gaan voordat ik de isolatie er tegenaan gooi.

Thanks!
 

JeroenB22

  • #14
Even een ander idee er bij bedacht,...

Ik heb op zolder op beide kanten een muur van witte bakstenen (tussenwoning)
Achter de witte kalkzand? Bakstenen zit een spouw, en daarnaast de muren van de buren.

Zou graag een voorzetwand hiervoor willen maken met gipsplaten 125mm a ansluitend. Wordt de zolder toch een stuk netter van!

Rachelwerk, aanleggen van electra, aanleggen van leidingwerk voor radiator is mij wel duidelijk. Uiteraard komt er extra hout op de plaatsen voor bevestigen van de radiator.

Alleen moet je/is het handig om hier ook een isolatie tussen te doen? En moet je hier dan óók met een folie gaan werken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Worden de zolders verwarmd tot slaapkamer klimaat? Hoe lager het verschil in temperatuur van de zolders hoe eenvoudiger de situatie. Je kan waarschijnlijk zonder folie kunnen werken.
Tenzij de spouwen met buitenlucht worden geventileerd.
 

JeroenB22

  • #16
In eerste instantie voorlopig nog niet, Maar misschien in de toekomst wel.

Willen de zolder toch zover voorbereidend maken, dat ik in de toekomst alleen een extra wand met deur moet plaatsen op een 2/3e deel van de zolderoppervlakte.

Spouwen worden niet geventileerd is mij bekend. Overigens ook niet via buitenkant of dak te ontdekken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Je kan bij de erfscheidingen een paar pannen optillen dan zou je links en rechts van je woning iets kunnen zien.

Zou je toch willen isoleren kan je PIR/PUR platen nemen met een aluminium cachering. Platen goed aansluiten en de naden aftapen.
 

JeroenB22

  • #18
Ja, we gaan er toch isolatie tussen doen, de buren hebben er op zolder een slaapkamer, rumoerig genoeg soms! En met het oog op de toekomst toch gelijk maar doen.

Die platen zijn wel handig zeg, stop je er maar zo tussen!

Ik ga me weer helemaal redden :mrgreen:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Toch nog even. PUR/PIR platen zijn minder geschikt voor het isoleren van geluid. Wolachtige materialen doen het beter. Vooral de soorten die veel gewicht hebben. Een damprem zou nodig kunnen zijn.
 

JeroenB22

  • #20
Ja, er komt wel een wolachtige isolatie ding geval ook tegenaan hoor. Eventuele damprem moet ik nog even bekijken.

Inmiddels gaat het van isoleren naar elektra omleggen naar voorzetwand. Dus de projecten lopen heerlijk in elkaar over :cool: Heb er geen haast mee, nu tenslotte maar gewoon direct goed aanpakken allemaal.

Maar even wat anders,...

Ik heb deze situatie op zolder:


In alle 4 hoeken op zolder heb ik dit soorte van "knieschot"? Hier loopt dus al het leidingwerk vlak over de vloer. Dus niet handig om dan de zolderwand daar te isoleren. Nu liep ik met de gedachte rond om vanaf de onderste gording tot aan de vloer een wegneembaar schot te plaatsen. Zodat ik ten alle tijde bij de leidingen kan komen, mocht dit nodig zijn.

Maar ik zat zo te denken om dan daar achter het schot isolatie op de zoldervloer te plaatsen. En isolatie plaatsen tegen het nog te maken schot.

Is dit wat een idee of kan het ook makkelijker? Sowieso wil ik er een schot plaatsen, zodat alle rotzooi niet helemaal al die krappe hoeken in verdwaald,...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu