Na 15 jaar in huis stevig gerookt de stucmuren overschilderen

Vlinders32

  • #1
We hebben onlangs een patio woning gekocht. Er was enorm in dit huis gerookt en op voorhand voor de koop een betrouwbare schilder om advies gevraagd of de rooklucht verdwenen is wanneer we alles zouden laten schilderen en eventueel indien nodig isolerende verf te gebruiken. Volgens de achilder niet echt nodig maar voor de zekerheid zou hij het wel gebruiken.
Alleen hierop durfde wij de koop aan. We kunnen beide niet tegen de rooklucht dus het was een pre dat de lucht zou verwijnen.
Dec. Jl hebben we de sleutel gekregen en zijn er 4 weken aanemers en schilders in huis bezig geweest om het geheel te strippen. Nieuw sanitair en nieuwe keuken. En alles is geschilderd aan kuren, plafonds en houtwerk.
De plavuizen vloer heb ik geboend waarop op een ondervloer en laminaat is gelegd door het hele huis.
Bij intrek van het huis rook alles naar nieuq en verf en waren we super blij. Na twee weken begon er hier en daar toch rooklucht terug te komen. We hebben steeds door het huis lopen snuiven waar de lucht vandaan kwam en ik werd er gek van.
Vooral wanneer we thuis kwamen na een dag uit huis te Ijn geweest kwam de rooklucht direct bij het open doen van de buitendeur.
Later ook in een kamertje boven en weer wat later in de hal.
We hebben reukluchtjes in stopcontakt gedaan vooral omdat de visite er opmerkingen over maken en we dat ook niet leuk vinden.
De schilder is berbaasd en we Ontdekten dat enkele muren niet erg goed zijn gedekt met verf maar weten niet zeker of dit de werkwlijke oorzaak is.
Als toevoeging om vragen Lvast te beNtwoorden. We hebben alle radiatoren gesopt, alle luchtroosters zijn gesopt als nieuw.
Zo had ik afgelopen week heel de dag de kamerdeur openstaan en toen ik achter de deur in de boekenkast wilde kwam de rook mij tegemoet.

De schilder wil de niet goed gedekte muren over schilderen maar eigenlijk Ouden wij alles nog,aals geschilderd hebben om zeket te weten dat die nu helemaal goed zijn.

Ik zou zo graag mening en adviezen horen van ervaringsdeskundige of ervaringen van anderen en oplossingen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Klusidee is niet bedoeld om eventuele geschillen met de schilder te onderbouwen.
Ik zeg niet dat je dat probeert maar is meer bedoeld als richtlijn voor andere beantwoorders. Zie hiervoor ook de forumregels.

Verder op de inhoud:
Zit er een mechanisch ventilatie systeem in de woning?
Is het een huis met betonnen vloeren of hout.
Is er een kruipruimte en is die goed geventileerd?
Is het een houtskeletbouw woning of met gemetselde muren / wanden?
 

Vlinders32

  • #3
Beste Frank,

Frans, bedankt voor je reactie en inderdaad is het niet mijn uitgangspunt om een geschil met de schilder te bespreken. We vertrouwen de schilder volkomen en ook is er geen geschil.

Er is een nieuw sterke mechanische ventilatie in gegaan die constant op lage toeren draait.
De vloeren zijn van beton, de woning is 18 jaar geleden gebouwd.
de kruipruimte is goed geventileerd, kontakt met de buitenlucht.
Geheel gemetselde spouwmuren.
de binnenmuren zijn van dubbelwandige gipsplaten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Kan het zijn dat de ventilatiekanalen en inlaten nog sterk vervuild zijn?
 

Vlinders32

  • #5
Best mogelijk dat de korte ventilatiekanaal ook alle rook van de jaren heeft opgezogen en naar buiten afgevoerd. Wellicht zijn de wander vervuild. We gaan proberen deze achoon te maken maar volgens mijn man zuigt de lucht naar buiten en kan de rook dan niet nar binnen komen.
Daar zit natuurlijk wel wat in.
In de logeerdouche boven hebben we t afvoerkanaal helemaal schoon geboend tot buiten op het dak. Dat was niet zo moeilijk geweest maar de rook is daar nog steeds aanwezig ondanks dat die douche helemaal genoed is.

Vanavond zijn vrienden op bezoek geweest en vertelde dit ooit met hun woning ook te hebben gehad toen ze het aankochtte.
Er is toen na t schilderen ma aantal weken alsnog alles over geschilderd... Toen was de rooklucht verdwenen.

.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zet op verschillende plekken een half kopje schoonmaakazijn neer en laat dat 24 uur staan, de azijn stinkt ook maar dat is vlot weer verdwenen.
Het beste is in die tijd de ventilatie uit te zetten.
 

Winnieandbuzz

  • #7
Overweeg eens een ozon behandeling, dan ben je 99,99% zeker van de geur af
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu