MV en afzuigkap

Emve

  • #1
Hallo allemaal,

In het door mij gekochte huis is een afzuigkap (met motor) aangesloten op het buizensysteem van de mechanische ventilatie. Het lijkt ook niet anders te kunnen. De afzuigkap hang midden in de keuken, de wanden van de keuken zijn niet buitenmuren. Met andere woorden, aan alle kanten van de keuken zijn andere kamers. Er is dus geen directe afvoer naar buiten mogelijk.

Nu lees ik overal dat op het mv-systeem alleen een motorloze afzuigkap mag worden aangesloten. Klopt dat? Wat zijn de gevolgen als ik de huidige kap blijf gebruiken (hangt er al 8 jaar)? Is het voldoende als ik regelmatig de filters van de kap schoonmaak?

Graag jullie advies!
 

StefanD

  • #2
Je loopt de kans dat de motor in de afzuigkap zo sterk is dat hij de afgezogen lucht niet alleen naar buiten blaast, maar ook in de andere ruimtes.
Alle afzuigpunten staan namelijk met elkaar in verbinding. De centrale unit zorgt ervoor dat uit al die punten lucht weggezogen wordt. Als je nu in 1 punt hard gaat blazen (dat is wat de afzuigkap doet), dan heb je kans dat die lucht er in de andere punten weer uitkomt. Je hebt dan je spruitjeslucht ook in de badkamer :D (Of erger: bij de buren)
Als je er verder geen last van hebt, dan lijkt er mij geen reden om iets te veranderen. Een filter goed schoonhouden is altijd een goed idee, maar staat hier los van.
 

Emve

  • #3
Dank je voor je reactie, ik zal het in de gaten houden!
 

HarryO

  • #4
Aanvulling op StefanD:

Het is niet toegestaan ivm extra gevolgen van "vlam in de pan" en bv gas lekkage.
Mocht je om wat voor een redenen dan ook rook ontwikkeling of brand krijgen tijdens het koken of mocht het gas aan staan zonder vlam dan pers je de rookgassen, vlam en gas de andere ruimtes in. De druk die de afzuigkap aan de uitblazende kant heeft is groter dan de zuigkracht van de centrale afzuiging.
De buizen van de centrale afzuiging zijn meestal stoffig en worden in combinatie met vettige lucht brandgevaarlijker.
 

Emve

  • #5
Bedankt, ik ga kijken of het anders kan, wellicht met een recirculatiekap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu