Muur van betonklinkers lijmen

Amelsfort

  • #1
Ik ben van plan met betonklinkers een muurtje te bouwen voor mijn vijver. Aangezien lijmen sterker (en makkelijker) schijnt te zijn dan metselen, lijkt me dat de ideale manier.

Echter, het muurtje moet een ronde vorm krijgen waardoor de zijkanten dus niet perfect zullen aansluiten. Is het mogelijk dit met de lijm op te vangen of moet ik daarvoor dan toch cement gebruiken?

En in het laatste geval: is het mogelijk om beide te combineren? Lijm voor de lintvoeg en cement voor de stootvoegen waarbij de stenen niet recht op elkaar komen. Dit brengt uiteraard wel meer werk met zich mee aangezien zowel het cement als de lijm moet worden aangemaakt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U kunt de stootvoegen later vol zetten met voegspecie.
 

Amelsfort

  • #3
Maar dan mis ik wel een deel van mijn stevigheid, niet? Als ik tijdens het bouwen alleen de lintvoegen lijm en de stootvoegen open laat.
Het geheel komt zo'n 60cm boven de grond uit, dus er komt aardig wat kracht op te staan van het water.

Ik lees ook op verschillende plaatsen dat cement niet goed houdt op betonnen klinkers. Als dat zo is, zou ik sowieso voor lijm moeten kiezen natuurlijk. Maar dan heeft het achteraf vullen van de kieren ook weinig zin, lijkt me.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als u wilt lijmen dan moeten de stenen vrij nauw op elkaar aansluiten, dat betekent dat de stenen schuin gezaagd moeten worden om ze aan te laten sluiten.
De stevigheid moet vooral uit de liggende voegen komen.

Er komt idd. nogal wat kracht op de muur, u zou kunnen overwegen er een steens muur van te maken als er een halfsteens gepland is.
 

Amelsfort

  • #5
Qua horizontale voegen zit het wel goed, lijkt me. De stenen liggen mooi vlak op elkaar. Alleen de stootvoegen sluiten dus door de boogvorm niet perfect aan.

Ik was al van plan een steense muur te maken. Hierbij zal het door de ronde vorm overigens wel weer lastiger worden de buitenste en binnenste klinkers mooi te laten aansluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu