Muur stucen glad houden en sauzen

FutureCow

  • #1
Wij hebben net een huis gekocht (1980) en willen in de woonkamer alle muren laten stucen. Op dit moment zit er iets van stuctuurverf van de bouwmarkt op de muren.
Na het stucen willen we het gewoon lekker glad houden, dus voorstrijken en daarna wit sauzen.

Ik heb echter met 2 verschillende schilders gesproken die rade dit af, want dan is de muur veeel te kwetsbaar. Als je er al naar kijkt zit er een deuk in.
Is dit echt zo erg? Wij wonen er met z'n 2een en zijn behoorlijk voorzichtig met onze spullen. Wij vinden spachtelputz echt niet mooi. En ook behang vinden we niets.
 

Wesley015

  • #2
Nee hoor, dat valt wel mee.
Het voordeel van glad gestucte muren is dat het makkelijk te repareren is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het grote nadeel is dat werkelijk alle oneffenheden er op te zien zijn bij strijklicht, bij een woning zal er altijd strijklicht zijn vanuit de voorkant en achterkant.
 

Kasperht

  • #4
Kwetsbaarheid vind ik erg meevallen, en wij hebben nog 2 kinderen in huis die niet van het voorzichtige type zijn :lol:
Wat Jan zegt klopt wel: wij hebben een 9 meter lange muur dwars op de ramen - door strijklicht zie je hier elke oneffenheid in (gelukkig zijn dit er weinig). Bij een andere muur die trapsgewijs verloopt heb je daar geen last van.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het hangt ook van het gebruikte gips af. Spuitgips (zoals MP75, LP33) vind ik wat zwakker dan het structureel sterkere roodband. In het ene ontstaan sneller putjes dan het andere.

Als je geen kinderen hebt of stoelen tegen de wanden aanschuift zal het trouwens allemaal erg meevallen.

Verder is het zeker aan te raden om de wanden te pleisteren en lichtjes na te schuren na het stuccen, om een echt spiegelglad resultaat te krijgen. Dat pleisteren is prima zelf te doen. Ton van 20kg, spacmes en gaan.
 

Heiloklus

  • #6
We hebben zelf ook hele gladde muur(roodband of goudband, weet ik niet, door stucadoor gedaan)

En de beschadigingen vallen mee. ECHTER, bijvoorbeeld achter een prullenbak, welke vaak open klap(te) tegen de muur, gaat het stuc er idd echt gewoon vanaf...Dus ik ga daar een plaatje maken...

Maar het is niet zo dat als je er met een stofzuiger tegenaan komt je meteen een put hebt. Let wel op de eerste 1-2 maanden. Dan is het nog wel erg zacht....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu