Muur isolatie icm akoestische controle voor een klein budget

WartW

  • #1
Hallo.

Ik ben van plan een eenvoudige schuur te (laten) bouwen om er een filmgeluid studio in te richten. Mijn budget is klein dus ik probeer alles zo eenvoudig maar effectief aan te pakken.
In een poging warmte- en geluidsisolatie te combineren met akoestische controle heb ik het volgende bedacht.
De schuur krijgt een houten skelet. Van buiten naar binnen is de opbouw van de muur als volgt:

- houten planken
- dampdoorlatende folie
- (eventueel een laag spaanplaat of gipsplaat)
- 5 cm rockwool of een meer duurzame isolator zoals vlas, katoen, hout, stro of papier (http://www.duurzaamthuis.nl/duurzaam-wonen/isolatiemateriaal)
- brandvertragend velour
- her en der houten reflecterende elementen in allerlei afmetingen en vormen (driehoeken, planken, gaatjes board etc) om reflecties te introduceren.

Het doel is naast het binnenhouden van de warmte. Het terugbrengen van geluidsoverlast van buiten naar binnen (vogeltjes, regen, landbouw) en van binnen naar buiten (al komt de studio landelijk te liggen dus daar is redelijk veel marge.
En natuurlijk het terug brengen van de galmtijd in de ruimte voor alle frequenties evenveel. Dit maakt de ruimte waarschijnlijk te dood vandaar de reflecterende elementen om naar smaak leven toe te voegen.
Additioneel aan de beschreven demping plan ik om de speakers achter het projectie scherm in een bastrap te verwerken en ook zou er ruimte zijn voor een bastrap onder de mixtafels.
Dit omdat 5 cm rockwool tot maximaal 250 Hz dempt, dus die onderste laag wil ik daarmee controleren.

Waar ik me het meeste zorgen over maak is het feit dat ik in dit scenario de isolerende laag niet "opsluit" met een laag gips of hout waardoor wellicht de warmte isolatie nihil is.
Maar als ik dat wel doe dan zit ik dus vast aan een extra laag gips of splaanplaat en een extra laag isolatie, en dat verhoogd de kosten aanzienlijk.

Wie heeft hier ervaring mee of ideeën over? Alle input is welkom.

Groet/wart
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat betreft de opbouw op de volgende zaken letten:
- houten planken ventilerend aanbrengen, dus op rachelwerk
- Een plaatmateriaal aan de koude kant moet watervast zijn! Dus geen gipsplaat! Spaanplaat is er ook wel in een watervaste variant. Maar zo'n plaat aan de buitenkant is niet gebruikelijk.

Verdiep je maar eens in houtskeletbouw.

Wat betreft het geluid tegenhouden heb je massa en absorptie (isolatie) nodig. En vooral een erg goede kierdichting!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu