Motorschuurtje maken

Deetee11

  • #1
Ik ga binnenkort een schuurtje maken voor mijn motor.
Nu is het in grote lijnen wel helder hoe hij gaat worden.
Mijn plan is om hem te maken van houtskelet. En daarna de zijkanten bekleden met iets wat goedkoop is.
Ik had eerst het idee om het af te werken met geïmpregneerde rabatdelen, dit komt helaas boven mijn budget.
nu heb ik een aanbod gekregen van een Folie (dacht dat het Delta Vent heet).
Nu weet ik niet precies wat hier de eigenschappen van zijn en wat jullie ervaringen hier mee zijn.
Het dak word een golfplaat.

Het gaat alleen voor in de zomermaanden dat mijn motor in het schuurtje komt. In de winter komt hij in een verwarmde stalling.

ik ben benieuwd naar jullie reactie, hieronder een foto voor het idee voor het hout skelet.



 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Van wat voor hout wil je het skelet gaan maken?

Wat is het nut van de folie (helpt niet echt tegen inbraak / diefstal)? Is alleen een afdak dan niet goedkoper?
 

Stefan666

  • #3
Folie zal meer kwaad als goed doen ,
vocht van de grond zal je brommer geen goed doen.
Dat gaat natuurlijk condenseren als de hel op die golfplaten.

Laat dan gewoon de zijkanten open , en bescherm hem tegen neerslag.
 

Poster

  • #4


Google even op deze platen., worden 2de hands veel aangeboden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wanden die behoorlijk open, maar regendicht zijn is het beste.
Het houten frame dicht maken met een materiaal zoals een folie of golfplaten
geeft bij weersverandering veel condens op je motor.
Het kan wel maar dan moet je het zo aanbrengen dat je veel tocht kan krijgen.
 

Stefan666

  • #6
Precies,
Heb zelf een redelijk tocht-hok-schuur-werkplaats .. motor is in prima staat.

Broer gebruikt zo'n hip kunststof kant en klaar hok, zijn brommer
rot weg als je er bij staat te kijken.

( veel te gesloten, het word echt zo'n broeikas , en dat vinden metalen niet leuk )
 

Deetee11

  • #7
Het is ook niet zomaar een folie. Hieronder de eigenschappen:

Een gewapende dampopen folie voor de bescherming van dak/gevel aan de koude zijde.

- Dampopen
- Slagregendicht
- Gewapend


Damwanden is misschien ook een idee. Maar dat ventileert ook niet.

De bodem wil ik bedekken met plaatmateriaal.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het is belangrijk dat jouw motor in je berging zoveel mogelijk de zelfde temperatuur heeft als die van buiten. Zodra al dat metaal een iets lagere temperatuur heeft als die er buiten heerst kan er condens op je motor ontstaan.
Tocht het flink door, dan lijkt het mij dat je motor sneller die buitentemperatuur aanneemt. Of die folie het zelfde doorlaat zou ik niet weten.
Een metalen dak kan bij temperaturen boven nul toch een temperatuur krijgen van onder nul aan de onderzijde zal het vocht uit de lucht bevriezen en er ontstaat daar een laagje ijs. Is een natuurkundig fenomeen. Zodra de temperatuur buiten iets omhoog gaat ontdooit de onderzijde er vallen druppels op je motor. Is ook niet ideaal.
Een geisoleerd paneel als dak kan het bevriezen aan de onderzijde voorkomen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Kun je het hok buiten niet afwerken met wilgentenen matten o.i.d.? Dan is het regendicht, er blijft ventilatie mogelijk, uit het zicht en van buiten ziet het er ook nog eens beter uit dan folie.
 

Deetee11

  • #10
Wilgentenen vind ik geen optie,

Het schuurtje komt in mijn achtertuin te staan. Ik gebruik anders altijd een hoes. Maar dan moet je altijd je motor laten afkoelen voordat je de hoes er omheen mag doen.

Het schuurtje zal in de winter niet gebruikt worden.

Ik kan gratis aan een oude garagebox komen ( metalen platen. Evt dit tegen het hout skelet aan maken en dan goed ventileren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Er komt alleen codens op oppervlakken die kouder zijn dan de lucht die er rondom is. Je kent het wel met een bril op, van buiten een warme ruimte binnen gaan. Het zelfde gebeurd met je motor. Als je een hoes over een warme motor trekt gebeurd er niets.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Behalve dan dat de hoes aan de uitlaat of het motorblok vastsmelt.
 

Deetee11

  • #13
Dat is juist het vervelende. Altijd moeten wachten met je hoes tot de motor afgekoeld is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Voor de duidelijkheid even melden dat folie niet bedoeld is als afwerking. Die gaat niet zo lang mee in die toepassing (dat staat erop).

Voor zo'n klein schuurtje kosten rabatdelen hooguit een paar tankbeurten :roll:

Plaatmateriaal als vloer :?:
 

Deetee11

  • #16
Ik denk dat het aluminimum platen word van een oude garagebox. Of damwandplaten.
Dan heel goed ventileren en dan moet het goed komen verwacht ik.

Ik snap dat er in de winter druppels zullen ontstaan maar dan staat het schuurtje leeg.

Het is misschien ook een tijdelijke oplossing omdat we over een paar jaar gaan verhuizen naar een koop woning. (nu huren we nog) .

Geïmpregneerde rabat is nog vrij prijzig. ( in vergelijking met gratis metalen garagebox wanden)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu