Mortelsamenstelling

Richie360

  • #1
Hallo,

Ik ben thuis begonnen met de aanbouw aan mijn huis en nu heb ik wat vragen m.b.t. de samenstelling van mortels.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is in samenstelling in soort zand en soort cement en verhouding van:
- 1 metselspecie
- 2 betonspecie
- 3 dekvloermortel
- 4 voegmortel

Ik had nu bv. metselzand en cement besteld voor het metselwerk, maar het bedrijf had de verkeerde zakken geleverd zonder kalk. Toen zei hij dat ik dat zelf kon mengen met kalk? Maar dat lijkt me lastig om de goede verhoudingen te krijgen.

Omdat ik toch nog beton moet storten wil ik het metselzand en de cement die ik nu heb liggen gaan gebruiken voor de beton en dan nieuwe cement mét kalk bij te kopen voor het metselwerk.

Kan je dezelfde cement gebruiken voor 2,3 en 4? Hoeveel soorten cement gebruik je als klusser bij een verbouwing?

Bedankt voor de info.

Richard
 

Pepjo

  • #2
Je kunt dezelfde cement gebruiken voor metselen en beton, namelijk het zgn "portland"-cement.

Voor metselen wordt er wel kalk doorheen gedaan om het wat smeuïger te maken, maar dat hoeft niet, ik doe het nooit. Ik ken iemand die wat afwasmiddel door zijn mortel doet voor hetzelfde effect.

Wel is het zo dat mortel met kalk wat makkelijker vormveranderingen ( krimp, zetting ) opvangt.

Ter onderscheid : er bestaat ook mortel waarbij alleen de kalk het bindmiddel is, daar heb ik het hier niet over. Dat is meer voor restauratieprojecten.
  • Metselspecie
    1 deel cement, 3 delen metselzand
  • Beton
    1 deel cement, 2 delen zand (meestal gewoon metselzand, omdat dat er toch is ), 3 delen grind
    Dit is gewoon standaardbeton, voor de verschillende toepassingen zijn er weer andere verhoudingen/toevoegingen.
  • Dek/smeervloer
    1 deel cement, 4 delen vloerzand.
    Dit is wel speciaal zand, om vloeren te smeren. Deze mortel moet zeker niet te nat! Anders is het moeilijk verwerken. Je moet er geen vocht uit kunnen knijpen als je een handvol neemt, het moet net-aan vochtig zijn.
  • Voegmortel
    1 deel cement op 6 delen voegzand/metselzand.

Voor meer info, kijk eens hier
 

Richie360

  • #3
Pepjo bedankt voor de heldere uitleg!
De link naar de site is ook uitermate handig, staat nu bij mijn favorieten.

Kan ik nu lekker aan de slag...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu