Minimale hoogte radiator en vloer

JaapW

  • #1
Beste klussers,

Wij gaan radiatoren plaatsen voor het raam op voetconsoles.
De radiatoren van 40 cm hoog hebben we al in huis.
De voetconsoles maken het geheel nog 15 cm hoger.

Die willen we dus iets inkorten (hoe meer raam hoe meer uitzicht)

Wat is de (voorgeschreven) minimale ruimte tussen de vloer en de onderkant van de radiator??

Als de radiator op de vloer staat is er geen circulatie, dat snap ik.
De radiatoren staan circa 20 cm van het raam: er kan dus aan 2 kanten koude lucht van de vloerkant aangezogen worden.

Wat is nog verantwoord om voldoende rendement te behouden:
5, 7, 10, 12 of toch 15 cm ?

Dank voor reacties
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met de luchtsnelheden waar we het bij een radiator over hebben is 5 cm ruimte voldoende.

Groeten, Hein
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hang ze minimaal 8cm van de vloer, zodat je er nog onder door kan stofzuigen.
 

JaapW

  • #4
Goh, aan de stofzuiger had ik nog niet eens gedacht. Goeie tip.
Nou ligt er wel parket onder, dus met een swiffer of doekje lukt het ook nog.

Vanmiddag sprak ik bij de Verwarmingsgroothandel een loodgieter die stellig beweerde dat het tenminste 10 cm moest zijn. :?:

Maar goed: die stofzuigerkop is inderdaad toch ook al circa 7/8 cm.

hartelijk dank voor reacties tot nu toe...
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik zou gaan voor de combinatie 5 cm en swiffer.

Groeten, Hein
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
10 cm is redelijk standaard.
 

Chathanky

  • #7
Ja, een loodgieter. :mrgreen:

Reken de diepte van je radiatoren dit is ook ongeveer je minimale hoogte tov. je vloer.

Hoe lager je hem zet hoe meer luchtstroom over je vloer. Dit zou in de buurt van je radiator koude voeten opleveren door hoge luchtsnelheid.
Te laag kan onbehagelijk voor je zelf zijn maar zal de werking niet veel beinvloeden, tenzij je de radiator nagenoeg op de grond plaatst natuurlijk.

Het hangt ook van de hoogte en het type radiator af.
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als een radiator op 5 cm hoogte geplaatst wordt zal hij eerder iets minder dan meer lucht aanzuigen. De luchtsnelheid over de vloer zal dus nooit meer zijn dan bij een op 10 cm hoogte geplaatste radiator. Alleen direct bij de radiator, binnen 10cm afstand, zal die snelheid iets toenemen, maar daar zul je niet gaan zitten.

Groeten, Hein
 

Chathanky

  • #9
Ongeveer de zelfde hoeveelheid lucht zal bij een vernauwing de luchtsnelheid doen toenemen. de beperking is de toenemende weerstand door de versnellende luchtstroom die de hoeveelheid lucht doet verminderen.

Extreem geval hang de radiator een op 2 meter van de vloer, de luchtsnelheid op vloerhoogte is er dan nauwelijks meer.

Om het simpel te houden, geef de radiator wat ruimte en gebruik die 10 cm als het kan. lukt het niet is 5 cm ook nog geen dramatisch probleem.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #10
@Chathanky,

Hij heeft nog een stofzuiger,5 cm is wel een probleem met zij stofzuiger :?
 

Chathanky

  • #11
Om het simpel te houden, geef de radiator wat ruimte en gebruik die 10 cm als het kan. lukt het niet is 5 cm ook nog geen dramatisch probleem.
Ja, houd het simpel als het kan. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12

JaapW

  • #13
Chathanky schreef:
Reken de diepte van je radiatoren...[ ]Het hangt ook van de hoogte en het type radiator af.
Het zijn design plaatradiatoren, type PPR 33, dus met drie watergevulde platen met lamellen er tussen.
diepte 16,5 cm. 40 cm hoog.

Consequenties :?:
 

Chathanky

  • #14
Ik zou deze toch op 10 cm houden omdat een 3 plaats met deze hoogte zorgt voor een behoorlijke convectiestroom. (in dit geval is er wel voor en achter een convectiestroom vanwegen de 20 cm vrije ruimte achter je radiator)

Een paar cm hoger of lager zal geen wereld van verschil maken in het aanzicht van je raam. Je bent er zeker van dat je niet hoeft in te zitten dat het vermogen afneemt af dat de trek over de vloer nabij de radiator fors toeneemt.

Er is geen noodzaak om hem lager te plaatsen, dan moet je het ook niet gaan forceren. Als het om een 2 plaats,1 plaats radiator of een lage radiator gaat zijn de genoemde gevolgen minder.

Een overweging is eventueel om een lagere radiator te nemen met een gelijk vermogen. Dit heeft wel tot gevolg dat de lengte toeneemt en dat het leidingwerk aangepast moet worden. Of dat tot de mogelijkheden hoort is de vraag. Of je het er voor over hebt ?
Het is in iedergeval een tip van mijn kant, doe wat je er mee wilt.

De algemene maat die aangehouden wordt is 10 cm grondspeling en 5 cm speling aan de achterzijde. Dit voor de gene die ook met zo`n vraag zitten.
 

JaapW

  • #15
Dank allen voor de reacties. :prima:

Een lagere (andere) radiator is geen optie omdat deze al gekocht zijn en voorbij de ruilingstermijn. Bovendien heb ik wel gezocht naar lagere van 30 cm, maar daar heb ik geen mooie gevonden die ook nog betaalbaar waren. Of ze hadden lelijke aangelaste ophangstrips aan de raamzijde.
Nu heb ik mooie voetconsoles die in de radiator verwerkt kunnen worden.

Ik hou het dus op circa 10 cm hoogte, ook i.v.m. gebruik stofzuiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu