Miele miniwasmachine, klok of motor defect?

Maccarl

  • #1
Zoekend naar een gebruikte miniwasmachine (zijn schaars) ben ik aangelopen tegen een Miele Automatic 400 bovenlader. Bouwjaar onbekend, maar ongetwijfeld geen jonkie. Serienummer is niet meer leesbaar.
Ik kocht hem defect maar optisch in goede staat en wil hem graag repareren.

Diagnose: bij inschakelen en een eerste kleine draai aan de programmaknop wordt water ingelaten. Dit stopt op niveau, dus OK.
De klok draait echter niet uit zichzelf verder. Als ik dit handmatig doe, wordt het water verwarmd en bij verderdraaien weer afgepompt.

Wat er niet werkt zijn twee functies: de klok draait niet en de trommel evenmin. Ik heb gemerkt dat de trommel op zijn lager zeer zwaar draait. V-snaar verwijderen heeft geen effect op het draaien van de motor.

Kan het zijn dat de motor defect is (al dan niet door het zwaar draaiend lager) en dat de klok het daarom niet doet (serieschakeling). Of zou gewoon de klok kapot zijn en moet de boel op de schroothoop? Als het al lukt om de storing op een niet al te kostbare wijze te herstellen, hoe krijg ik dan het lager weer gangbaar?

Welke van de deskundigen op dit forum kan mij op weg helpen in ruil voor mijn bij voorbaat grote dank?
 

Co de Witgoedman

  • #2
Vermoedelijk is de klok defect. Machine is inderdaad de 15 jaar al gepasseerd.
 

Maccarl

  • #3
Co, bedankt voor de snelle reactie.

Webmaster, veel succes met deze prima site.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu